روبنده، حدِ نهایت!

روبنده، برقع، پوشیه یا نقاب اسمی است برای پارچه‌ایی که صورت خانم ها را می‌پوشاند. نگارنده‌ی این سطور هم صرفا به عنوان یادگاری یکی تهیه کرده‌ است و راستش را بخواهید بدش هم نمی‌آمد برای نوشتن این مطلب، یک بار هم که شده روبنده‌اش را می‌زد و چند ساعت از وقت‌ش را در خیابان‌ها می گذراند تا عکس العمل مردم را ببیند. اما چون اعتقاد ندارد از خیرش می‌گذرد.

اعتقاد نداشتن مساوی با مخالف بودن نیست. اعتقاد ندارد چون ضرورتی‌ در استفاده نمی‌بیند. اگر معتقد باشد حتما دردسرهای‌ش را هم به جان می‌خرد. دردسرهای‌ش هم دردسرهای بدی ‌نیست. نگاه‌هایی‌ست که خیره می‌شوند سمت فرد. شاید به همین دلیل است که برخی می‌گویند روبنده لباس شهرت است که به نظر نگارنده نیست. لباس شهرت، لباس مهیج و تحریک کننده‌ایی‌ است و فرد را انگشت نما می‌کند. اما کسی‌که روبنده زده و سر تا به پا مشکی‌است، نه رنگ تحریک کننده‌ایی به تن دارد و نه انگشت نما می‌شود. هر چقدر هم خیره خیره نگاه‌ش کنند چیزی‌ قابل دیدن نیست. این خیره نگریستن هم به این دلیل است که روبنده در عرف ما مورد استفاده نیست. قبل‌ترها و در زمان قاجار عرف بود.

چادرها مدل چادر کمری با روبنده‌ی سفید که قسمت چشمی‌اش هم مشبک بود و خانم‌ها استفاده می‌کردند. بعد‌ها در زمان رضاخان و بعد از مسئله‌ی کشف حجاب استفاده از روبنده هم کم‌تر شد تا الآن که به ندرت در برخی‌از نواحی کشور دیده می‌شود.

در شهرهای مذهبی مثل قم و مشهد و بیش‌تر در قم، کم نیستند خانم‌هایی که از روبنده استفاده می‌کنند. یعنی یک تعهد قوی نسبت به حجاب‌شان دارند.

اما در نواحی جنوبی روبنده بیش‌تر به عنوان زینت است. در شهرهای حاشیه‌ی خلیج فارس روبنده‌های رنگی و زینتی استفاده می‌شود که هر کدام هم نشانه‌ی خاصی دارند. اما پوششی که عموم مردم به عنوان روبنده می‌شناسند پارچه‌ایی مشکی‌ رنگ است.

در کشورهای مختلف بسته به عرف‌شان استفاده از روبنده هم متفاوت است. به عنوان نمونه در شهرهای زیارتی مدینه و مکه، خانم ها از روبنده‌ی مشکی استفاده می‌کنند. اما در شهرهای نجف و کربلا به ندرت یافت می‌شوند. در افغانستان هم مدل خاصی از روبنده است که عموما آبی و خاکستری رنگ است و قسمت چشمی‌اش هم مشبک. البته استفاده از روبنده در زمان سلطه‌ی طالبان اجباری شد و اکنون این اجبار برداشته شده است.

اما در مورد استفاده از روبنده در کشور خودمان حرف و حدیث بسیار است. شاید اولین سوالی که با دیدن یک خانم روبنده پوش به ذهن بیاید این باشد که حتما این خانم زیبایی خاصی دارد که صورت‌ش را هم پوشانده است؟ در صورتی که شاید این گونه نباشد و این خانم به دلیل راحتی خودش، یا به خواست هم‌سرش و یا شرایطی که در آن واقع شده است از روبنده استفاده می‌کند.

به نظر برخی استفاده از روبنده پیشی گرفتن بر خدا و رسول است. زیرا اسلام اجازه داده تا صورت و دست‌ها تا مچ به شرط نداشتن زینت پوشیده نشود. این نظر درست نیست. زیرا اگر اسلام پوشانده نبودن این قسمت‌ها را واجب کرده بود آن وقت می‌شد با قاطعیت گفت کسی که روبنده می‌زند و دست‌کش دست می‌کند از اسلام جلو افتاده و کاسه‌ی‌ داغ تر از آش شده است. در صورتی که حتی در فتاوی برخی از مراجع معظم استفاده از روبنده مستحب است.

برخی هم در حمایت از استفاده‌ی از روبنده معتقدند کسی که روبنده می‌زند زیر این پوشش راحت است. می‌تواند راحت خوراکی‌میل کند، بخندد، به هر کجا که می‌خواهد نگاه کند بدون این‌که کسی متجه بشود و حتی پوست صورت‌ش از نور خورشید در امان است.

به هر حال جدای از نظرات مختلفی که در باب استفاده از روبنده مطرح می‌شود دو نکته را نباید فراموش کرد. به گفته‌ی استاد شهید مرتضی مطهر‌ی (رحمة‌الله علیه) در کتاب مسئله‌ی حجاب، اگر ما پوشش وجه و کفین را لازم بدانیم در حقیقت طرف‌دار فلسفه‌ی پرده نشینی زن و ممنوعیت او از هر کاری جز در محیط‌های خاص و یا محیط‌های صد در صد اختصاصی زنان هستیم. ولی اگر پوشیدن گردی صورت و دست‌ها تا مچ را به شرط خالی بودن از آرایش واجب ندانیم طرف‌دار این فلسفه‌ایم که لزوما نیاز نیست زن به درون خانه رانده شود.

ممکن است کسانی با بخش نخست سخن استاد مطهری مخالف باشند و پوشیدن وجه و کفین را لزوما به معنی‌محدودیت برای زن ندانند اما واقعیت این است که در جامعه‌ی ما این نوع پوشش خود به خود شرایط محدود کننده‌ایی را برای فرد به وجود می‌آورد و انتظارات اطرافیان را هم بر‌می‌انگیزد. می‌توان به جرئت گفت تفکر عمومی‌جامعه‌ی ‌ما بر این است که اگر زنی ‌روبنده استفاده می کند در اموری مانند خرید روزانه و رفت و آمدهای‌ش باید متکی به هم‌سرش باشد و سخنگوی او در جامعه هم‌سرش است و معمولا کسی انتظار ندارد صدای خانمی‌که روبنده به چهره دارد را بشنود.

با همه‌ی این احوال نگارنده‌ی این سطور استفاده از روبنده را نادرست نمی‌داند و در عین حال معتقد است اگر یک خانم بتواند حد حجابی که اسلام برای‌ش معین کرده رعایت کند دیگر نیازی به استفاده از روبنده ندارد. اما به هر رو استفاده از روبنده هم یک سلیقه‌ی شخصی است که آسیبی برای جامعه ندارد. و به همین دلیل نباید استفاده کننده‌گان از این پوشش را شماتت کرد. برخلاف کسانی که در بدحجابی حد نهایت را انتخاب می‌کنند که هم به جامعه آسیب می‌رسانند و هم سزاوار برخورد جدی‌ هستند.

۱۲ دیدگاه در “روبنده، حدِ نهایت!”

  1. سلام علیکم . با تشکر از مطلبتون میخواستم بگم که از نظر تمام مراجع روبند و پوشیه لباس شهرت محسوب نمیشود . اونایی که دوست دارن استفاده کنن و میترسن که لباس شهرت باشه خیالشون راحت باشه . میتونن از دفتر مراجعشون بپرسن

  2. شهرت یعنی چی؟!!!!!!!!!!
    چرا همه فکر می کنند روبند و چادر حجاب
    یعنی کسی مانتو می پوشه و دو نخ موش بیرون و شال می ذاره کافر
    شما از کجا مطئن هستید
    در حالیکه شاید گناه اش فقط اینه اما از هر دختر دیگه هم قلبی پاک تر داره من این گروه هم دیدم ؟!!
    چرا قضاوت جامعه ما اینجوری شده جدیدا
    قبول دارم بعضی ها واقعا شورش رو در اوردن و بد لباس می پوشند
    اما ما مانتو نرمال و تیپ نرمال هم داریم اما تر خشک دارند با هم می سوزند
    این شخصیت هر شخص که می تونه جامعه رو بسازه متاسفانه هیچ کس باور نداره باور همه شده ظلاهرررررررررررررر
    حیفففففففففففف

  3. من واقعا» متوجه نشدم منظورتون از این مقاله رواج روبنده هست؟ اگه دارین به دوران قاجاریه استناد میکنین باید بگم که سالها از اون دوران گذشته و فکر میکنم اگه یکم از زمان قاجار بیایم اینور تر بد نباشه و شخصا» معتقد به این هستم که هر کس در یک جامعه ی آزاد حق داره پوششش رو با آزادی انتخاب کنه حتی اگه روبنده باشه پس اگه کسی هم به قول شما بد حجابه حق داره در کنار روبنده پوش انتخاب پوشش داشته باشه چون اجبار چیز غلطیه که دودش در نهایت تو چشم همه میره. ضمنا» سانسور این مطلب هم چیزی رو عوض نمیکنه

  4. ای بابا ببه جای اینکه افکار مردم رو منحرف کنین به فکر اقتصاد جامعه باشین که زندگی جوونها مون هدفمند بشه. به نظر من به جای ترویج این روبند و نقاب و چادر به فکر روحیه ی جونها باشین

  5. بگو به زنان(ی که میخواهند)مومن (باشند . برای ایمان آوردن بقرآن اجباری از طرف پیامبر(ص) بر ما نیست: وَ قُلِ الْحَقُّ مِنْ رَبِّکُمْ فَمَنْ شاءَ فَلْیُؤْمِنْ وَ مَنْ شاءَ فَلْیَکْفُرْ إِنَّا أَعْتَدْنا لِلظَّالِمینَ ناراً أَحاطَ بِهِمْ سُرادِقُها وَ إِنْ یَسْتَغیثُوا یُغاثُوا بِماءٍ کَالْمُهْلِ یَشْوِی الْوُجُوهَ بِئْسَ الشَّرابُ وَ ساءَتْ مُرْتَفَقاً (۲۹ الکهف) بگو حق از رب تان . حال هر که خواست مومن شود و هرکه خواست کافر . ما آماده کردیم برای ظالمین آتشی که احاطه کرد آنها را اطرافش و اگر فریادرس بخواهند بفریادشان می رسند با آبی مانند فلز مذاب که صورتها را پخته می کند بد نوشیدنی ای و بد اجتماعی است) … و آشکار نکنند زینت خود را جز آنمقداری که قهرا ظاهر است از آن … و آشکار نکنند زینتشان را مگر برای شوهرانشان یا … کودکان کسانیکه بر عورات زنان آگاه نشدند و نزنند با پاهایشان تا دانسته شود آنچه مخفی دارند از زینتشان وتوبه کنید همگی به سوی خدا ای مومنان شاید به بقا در خیر برسید .
    ایا صحیح است که فکر کنیم پروردگار گفته است ای زن جوان اگر صورتت و دستهایت را پوشیدی پوشیدی اگر هم نپوشیدی خودت میدانی از نظر من هیچ اشکالی ندارد اما هرگز نباید جوری راه روی که صدای النگو یا دستبندت یا پاشنه ی کفشت فهمیده شود . نه هرگز صحیح نیست همچین فکری بکنیم بلکه وقتی نهی میکند از شنیده شدن صدای اشیاء بیجانی که مطلوب مرد نیست حتما وحتما راضی به دیده شدن صورت و دست که مورد طلب هستند نیست
    وَ الْقَواعِدُ مِنَ النِّساءِ اللاَّتی‏ لا یَرْجُونَ نِکاحاً فَلَیْسَ عَلَیْهِنَّ جُناحٌ أَنْ یَضَعْنَ ثِیابَهُنَّ غَیْرَ مُتَبَرِّجاتٍ بِزینَةٍ وَ أَنْ یَسْتَعْفِفْنَ خَیْرٌ لَهُنَّ وَ اللَّهُ سَمیعٌ عَلیمٌ (۶۰)[النور، سوره ی ۲۴ام] ‌‌‌‌‌‌‌‌‌
    و نشستگان از زنان آنهاکه امید ندارند هیچ ازدواجی پس نیست بر انان گناهی که بگذارند پوشش شان را غیر ظاهرشوندگان با زینت و طلب پوشیدگی بهتر است برایشان و الله شنوا و داناست
    آیا بگذارند چه پوششی را .میتوان تصور کرد بگذارند پوشش صورت و دستهایشان را (شاید باضافه پا و مو ) ولی درست نیست فکر کنیم بگذارند پوشش بقیه تنشان را
    و نباید فرسودگی صورتشان را با آرایش جبران کنند

    اما باز طلب پوشیدگی کردن بهتر است برای زنان مسن. یعنی زنان جوان واجب است صورت بدون آرایششان را بپوشند با لباسهایی که خداوند آفریده .همچنانکه در تورات از روبنده چندین جا نام برده شده و زن حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب و موسی و پیامبر مان و دختران ایشان و همه ی زنان اصحاب و مومنین بعدی در طول قرون صورتهایشان را می پوشیده اند و حضرت زینب سلام الله علیها فرزند امام علی (ع) وقتی بعد از روز عاشورا همراه بقیه زنها و بچه ها و امام سجاد(ع) بشکل اسیر به کاخ یزید برده شدند آنجا خطبه ای خواندند و در قسمتی از آن فرموده اند قَدْ هَتَکْتَ سُتُورَهُنَّ پوششهای دختران رسول خدا را هتک کردی وَ أَبْدَیْتَ وُجُوهَهُنَّ و آشکار کردی (وجوه=)صورتهاشان را تَحْدُو بِهِنَّ الْأَعْدَاءُ مِنْ بَلَدٍ إِلَی بَلَدٍ میرانند آنان را دشمنان از شهری به شهری وَ یَسْتَشْرِفُهُنَّ أَهْلُ الْمَنَاهِلِ وَ الْمَنَاقِلِ و نظر میکنند بانها مردم بین راه وَ یَتَصَفَّحُ وُجُوهَهُنَّ الْقَرِیبُ وَ الْبَعِیدُ وَ الدَّنِیُّ وَ الشَّرِیف و میبیند صورتهایشان را نزدیک و دور و پست و شریف بحارالأنوار ج ۴۵ ص۱۳۳ .

    وَ ما خَلَقْنَا السَّماءَ وَ الْأَرْضَ وَ ما بَیْنَهُما باطِلاً ذلِکَ ظَنُّ الَّذینَ کَفَرُوا فَوَیْلٌ لِلَّذینَ کَفَرُوا مِنَ النَّارِ (۲۷)أَمْ نَجْعَلُ الَّذینَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ کَالْمُفْسِدینَ فِی الْأَرْضِ أَمْ نَجْعَلُ الْمُتَّقینَ کَالْفُجَّارِ (ص۲۸) و خلق نکردیم آسمان و زمین و آنچه بین آندوست را باطل(یعنی انزن نقابدار با حیائی که دارد قران را حفظ میکند و انزنی که ایات قران را مسخره میگیرد و قیامت را و انجور که دلش (=نه ربش) میخواهد راه میرود و با موبایلش ترانه های مزخرف میشنود تا ابد در قبرستانها نگه نمیداریم بلکه درمی اوریم برای حساب تا یکی را در درجات بالای بهشت قرار دهیم و یکی را در درجات پست جهنم برابر عملش) این گمان کافران است پس وای بر کافران از آتش (۲۷)آیا قرار میدهیم انهاکه ایمان آوردند و نیکی ها را کردند مثل فسادکاران در زمین یا قرار میدهیم پروا داران را مثل گناهکاران ؟ (۲۸)

  6. سلام
    چند نفر از نزدیکانم از روبند استفاده می کنند و من تاثیرات خارق العاده آن را شاهد بودم
    در ابتدا به آنها می گفتم که زدن روبند باعث می شود که دیگران بیشتر به شما نگاه کنند اما الان از طرفداران محکم روبند هستم
    یا علی

  7. به نظر من حق هر انسانی هست که بداند که با چه کسی در حال صحبت است در غیر این صورت طرف مقابل احساس امنیت نخواهد داشت!! از طرف دیگر در صورت پوشاندن چهره مشکلات امنیتی زیادی ایجاد خواهد شد زیرا که جنسیت افراد دیگر قابل تشخیص نبوده و این مسئله مورد سوء استفاده متوخلفین قرار میگیرد! نمونه ان سرقت از عابر بانک هاست !
    زمانی که شما صورت را به طور کامل می پوشانید امکان اینکه طرف مقابل در زمان محاوره باشما درک درستی از شما پپدا کند را از بین می برید!!
    در این حالت در واقع امکان انتقال مفاهیم تاحد زیادی کاهش مییابد زیرا که علاوه بر زبان شما با اجزای صورت نیز صحبت میکنید !!!
    به نظر من این یک جور ایجاد محدودیت داوطلبانه برای خود در عرصه فعالیت های اجتماعی ست

  8. سلام ، استفاده از روبنده خوبه اما در شرایطی که روبنده طوری نباشه که بیشتر بر زیبایی اون زن اضافه کنه . خیلی زیاد ( فراوان ) دیدم افرادی که از روبنده های چشمی ( یعنی تنها تکه پارچه ای از چشم به پایین صورت می زنند ) که بیشتر رواج داره استفاده می کنند و اونقدر زیبا می شوند که من که یک زن هستم پیش خودم می گویم چقدر چشم های زیبایی دارد حتما خیلی خوشگل است که این طور خودش را پوشانده ولی وقتی به هر دلیلی حالا یا جمع زنانه هست یا دوستم بوده یا … این روبنده را بالا می زند می بینم چهره اش از زمین تا آسمون از نظر زیبایی و جلب توجه با اون زمانی که روبنده چشمی زده بود تفاوت می کند !!! یعنی روبنده نه تنها زیبایی صورت زنانه اش را نپوشانده بلکه بسیار بر زیبایی او در مقابل نامحرم افزوده !!!! یکی از دلایلش هم این است که بیش ار ۷۰ درصد زیبایی خانم ها حتی بدون آرایش مربوط به چشم است به خصوص اگر رنگی یا مژه بلند یا کشیده و درشت باشد . اون وقت اگر فرد تنها از کل ظاهرش که سر اندر پا مشکی است تنها این چشم ها را بیرون بگذارد واقعا بیشتر جلب توجه می کند و در نظر مرد نامحرم خیلی زیباتر می آید . چون بسیاری را دیده ام که اگر روبنده نزنند چهره شان طوری نیست که جلب توجه کند و برعکس وقتی همانها روبنده می زنند خیلی خیلی خیلی زیباتر از آنچه هستند می شوند . یکی از دلایل حجاب پوشانده زیبایی ها از نامحرم است و کسانی که روبنده چشمی می زنند باید حتما این نکته را هم توجه کنند که اگر با روبنده زیباتر می شوند ، تنها با چادر رویشان محکم تر بگیرند . اشتباه نکنید ، من مخالف روبنده نیستم و حتی گاهی اوقات هم استفاده می کنم ( البته روبنده کامل نه چشمی ) ولی به عنوان یک زن این تذکر رو لازم دیدم .

  9. باسلام .
    وبلاگ خوبی دارید ولی یه اشکال اساسی داره که بهتره رفعش کنید ببنید منظورم راجع به عکس لوگو . اون خانم چادریه / اگه اون یکی از عکس های شخص شماست باید بدونید این جا غیر از خانوم ها هر مرد نامحرمی هم میاد و ممکنه با دیدن اون عکس هم خودش به گناه بیافتد وهم شما / علاوه بر چادر یکی دیگر از موارد حجاب تاحد امکان خود رو از نامحرم دور کردن ومخفی کردنه البته مخفی کردن نه به اون معنا / ثانیا اگر هم عکس مال خودتون نیست واز اینترنت یا از جای دیگه برداشتید شاید باز هم فرقی نکنه

    من به عنوان یک خواننده نظر خودمو گفتم

    با اجازه
    یا مهدی مظلوم

  10. سلام وبلاگتون مطالب جالبی داره.
    اینکه روبنده حجاب کامل تریه شکی نیست اما اینرو هم بایددرنظرگرفت در بسیاری ازمکان هااین مسئله ای جانیفتاده است وبیشتر باعث جلب توجه ودر دیدقرارگرفتن میشود.

  11. متاسفانه در شهرهایی مثل تهران استفاده از روبنده اصلا امکانپذیر نیست و من دخترم به دلیل انتخاب این نوع پوشش در بسیاری از مکان ها دچار مشکلات حاد هستیم .
    این اقفاق در دبی یا ترکیه که ج کشور های آزاد هستند هرگز نمی افتد و ما آزادانه می توانیم رفت و آمد کنیم من واقعا به خاطرشرایطفرهنگی حاکم برای جامعهمون نگران و متاسفم که حتی تحمل یک خانم با حجاب کامل را ندارد .

  12. روبند یا پوشیه چیز خوبیه خود من فقط وقتی عروسی میخوام برم و آرایش دارم استفاده میکنم چون دیگه راحتم اما گاهی وقتها بعضی جاها هست که هیزی و بی چشم و رویی بیداد میکنه اونوقته که باخودم میگم کاش پوشیه داشتم.

دیدگاه‌ها بسته شده است.