چارقد پاتوقی برای تمام دختران مسلمان

در جریان برگزاری چهارمین جشنواره و نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال در مصلای امام خمینی(ره) تهران، و حضور گستردهٔ وبلاگ‌نویسان و گروه‌ها و پایگاه‌های فعال اینترنتی، سردبیر نشریهٔ چارقد نیز به همراه هیئت تحریریه این نشریه الکترونیک ویژه دختران، در این نمایشگاه شرکت کرده و به گفتگو با مخاطبان و خوانندگان چارقد پرداختند و انتقادها و پیشنهادهای آنها را شنیدند.

این نشست صمیمی که عصر چهارشنبه ۲۱ مهر سال جاری در محل غرفهٔ پایگاه طلبه‌بلاگ برگزار شد، به فرصتی برای تبادل نظر صمیمی وبلاگ‌نویسان و خوانندگان نشریه چارقد تبدیل شد.

میثم رمضانعلی نویسنده وبلاگ هابیل و از فعالان اینترنتی در این نشست گفت: جای خالی نشریهٔ چارقد و به طور کلی جای خالی دفتر توسعهٔ وبلاگ دینی در نمایشگاه امسال محسوس است.

وی همچنین اضافه کرد: در فعالیت‌هایی که جبههٔ انقلاب اسلامی در فضای اینترنت انجام می‌دهد، باید به نگاه شبکه‌ای و در نهایت به شبکه‌سازی توجه کرد. شبکه‌سازی، متفاوت از تشکل‌سازی، و همچنین متفاوت از فعالیت ‌جمعی است. شبکه، حیات مستقل دارد و خود مسیر خود را پیدا می‌کند و جهت‌دهی در شبکه، متفاوت با چیزهای دیگر است.

نویسنده وبلاگ هابیل در ادامه گفت: در چارقد، ما بخش نویسندگان چارقد را می‌بینیم که پشت سر هم لیست شده‌اند؛ این می‌تواند بستری برای شبکه‌سازی باشد، اما این امکان در چارقد به فعلیت نرسیده است. اولویت در نگاه شبکه‌ای، داشتن امکانات نیست، بلکه بستگی به افراد دخیل دارد.

میثم رمضانعلی همچنین اضافه کرد: سردبیر چارقد، مسئولان چارقد، سیاست‌گزاران چارقد و نویسندگان، اگر نگاه و رویکرد شبکه‌ای داشته باشند، نحوهٔ نوشته‌های‌شان و فعالیت‌های‌شان متفاوت از زمانی‌ست که فهم و دید شبکه‌ای ندارند.

وی که در جمع وبلاگ‌نویسان، هیئت تحریریه و علاقمندان به نشریه چارقد سخن می‌گفت، با اشاره به پتانسیل موجود در نشریه چارقد برای جریان‌سازی گفت: با نگاه به جریان‌های موجود در حوزهٔ زنان، و با توجه به گروه‌ها، سازمان‌ها و نهادهایی که دغدغهٔ حوزهٔ زنان دارند باید این جریان‌سازی در نشریه چارقد پیگیری شود. اما باید توجه داشت که جریان‌سازی متفاوت با فضاسازی‌است. جریان‌سازی متفاوت با موج‌سازی و رسانه‌ای کردن است. جریان‌سازی، نگاه به خط سیر اتفاقات است که بعدها مورد تحلیل قرار می‌گیرد و کسی که در فضای اینترنت به جریان‌ها دقت می‌کند، می‌داند و می‌فهمد که جریان‌های فعال کدام‌اند.

نویسنده وبلاگ هابیل که در ادامه با بیان لزوم پرداختن به موضوعات مورد نیاز جامعه گفت: یکی از وجوه موفقیت چارقد، توجه به لایف‌استایل و سبک زندگی است که بیش‌تر نوشته‌ها، و رویهٔ اصلی نوشته‌ها و مطالب چارقد از این دست هستند. نحوهٔ ارتباط با دیگران، پوشش و حجاب و درس و کار و حضور در اجتماع، تدریس و موارد دیگر در این دسته می‌گنجند. توجه به این دسته نیز با تکرار و توجه و نگاه ‌نوآورانه و بیان‌های متعدد از شخصیت‌های مختلف اثرگذار خواهد بود.

وی همچنین در ادامه با تاکید بر لزوم توجه به مسایل زیربنایی گفت: ما در حوزهٔ زنان، ‌مشکلات تئوریک داریم. یعنی میان حرف‌ها و نظرات ما تفاوت‌های فراوانی وجود دارد. مجلس شورای اسلامی برای طرح کردن مسائل مختلفی مثل ازدواج موقت و از این دست مسائل، دچار بحران می‌شود. اما با رجوع به کتاب‌ها و منابع اصیل می‌توان به راهکارهایی رسید. مثلا در دو هفته‌ٔ اخیر کتاب «زن در آیینهٔ جمال و جلال» آیت‌الله جوادی آملی را می‌خواندم. مسائل مختلفی در این کتاب طرح شده است و راهکارهای کاربردی و جواب‌های قانع‌کنندهٔ مناسبی گردآمده است. رجوع به این جنس کتاب‌ها ما را در مسائل نظری‌مان کمک خواهد کرد.

حجت‌الاسلام محمدرضا واحدی نویسندهٔ وبلاگ لبگزه نیز با حضور در جمع هیئت تحریریه چارقد گفت: با توجه به آشنایی و اطلاعی که از فعالیت‌ها و مطالب سایت چارقد دارم، معتقدم نشریه چارقد توانسته فضای دخترانه و مرتبط با مسایل دختران و زنان را به خوبی در خود ایجاد کند. چارقد می‌تواند در فضای اینترنت مخاطبان زیادی را جذب کند.

وی در بخش دیگری از نظرات خود با تاکید بر انگیزه‌ها و دغدغه‌های ارزشمند ایجاد نشریهٔ چارقد، و اهداف اسلامی و انقلابی آن گفت: فراموش نکنیم که هدف‌گذاری نشریه چارقد با جدی شود و اینچنین جلسه‌های هم‌اندیشی باید به صورت دوره‌ای برگزار شود؛ مخصوصا که چارقد با تحریریه‌ای که دارد، نشان داده است که این پتانسیل و ظرفیت را دارد که پاتوقی برای تمام دختران مسلمان باشد.

در ادامهٔ این نشست و اظهارنظرهای وبلاگ‌نویسان دربارهٔ نشریه چارقد، مهتاب طباطبایی یکی از اعضای هیئت تحریریه نشریه الکترونیک چارقد گفت: مخاطب‌محوری، ادبیات چارقد، و هدف‌مندکردن مطالب از موضوعات مهم و از دغدغه‌های اصلی در چارقد است.

مهتاب طباطبایی همچنین گفت: دربارهٔ شبکه‌سازی باید به زنان مسلمان در کشورهای دیگر هم بپردازیم. نکتهٔ مهم دیگر اینکه نقد فمینیسم را با استفاده از دلائل روشن و در قالب نوشته‌های گوناگون انجام بدهیم، و ثابت کنیم که فمینیسم فقط برای خاموش کردن صدای زنان فعالیت می‌کند. وقتی به عمق افکار فمینیستی می‌پردازیم می‌بینیم که این نهضت، حتی حامی زنان هم به شمار نمی‌رود، چه برسد به زنان مسلمان.

در ادامهٔ این نشست صمیمی، که در نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال برگزار شده بود و جمعی از وبلاگ‌نویسان و خوانندگان چارقد در آن حضور داشتند، سمیرا افتخارنیا نویسندهٔ سامی‌دخت نیز به بیان نظرات خود دربارهٔ چارقد پرداخت.

وی گفت: یکی از کمبودهای سایت چارقد علی‌رغم تمام توانمندی‌هایش عدم توجه به مخاطب نوجوان است. به نظر می‌رسد مخاطبین چارقد را طیف سنی دختران بین ۱۹ تا ۳۰ سال تشکیل دهند، بنابراین دختران نوجوان دانش آموز مورد غفلت قرار گرفته‌اند.

وی در ادامه گفت: متاسفانه در دهه اخیر، الگودهی به نسل نوجوان چه در میان پسران و چه در میان دختران نوجوان، در میان رسانه‌های دیداری مکتوب و شنیداری و سایت‌ها مغفول واقع شده است. به‌جاست که سایت چارقد این مسئلهٔ مهم را نیز مورد توجه قرار دهد.

۱ دیدگاه در “چارقد پاتوقی برای تمام دختران مسلمان”

  1. به نظر پر بار رسید…مباحث خوبی مطرح شد به نظرم اگر جامه ی عمل بپوشد با الگویی تمام عیار در عرصه ها ی مخلف مواجه خواهیم شد

دیدگاه‌ها بسته شده است.