دوستی و مدارا

زندگی در غرب هرچند که با غربت و مسئولیت‌های خاص همراه است، اما دارای ویژگی‌هایی نظیر زندگی مسالمت‌آمیز انسان‌ها و دوستی و رفت‌و‌آمد بدون پیش‌داوری‌های متعصبانه نسبت به یکدیگر است.

در سالهای دانشجویی در گرونوبل با انجمنی آشنا شدم به نام انجمن دانشجویان مسلمان فرانسه‌. محفل مناسبی است برای برگزاری مناسبت‌های مذهبی یا غیرمذهبی، دانشگاهی یا غیردانشگاهی، گرد هم جمع شدن و دیدن و گپ و گفتگو.


جمع دانشجویان ترکیبی است از عرب‌تبارهایی که در فرانسه به دنیا آمده‌اند و بزرگ شده‌اند و تربیتی فرانسوی دارند، و دانشجویانی که اکثرا از کشورهای عربی برای تحصیل به فرانسه آمده‌اند. فضای شاد و دوستانه و درعین‌حال مذهبی این انجمن در کشوری که کمتر می‌توان نشانه آشکاری از مذهب در آن پیدا کرد همیشه برایم دلنشین بوده است.

طیف‌های مختلف دختر و پسر مسلمان در این مجالس شرکت می‌کنند. از بسیار متشرع تا کسانی که اهمیت چندانی به ظواهر اسلامی نمی‌دهند. نکته‌ای که همیشه توجه مرا جلب کرده روحیه مدارا و دوستی است که بین این دانشجویان و از هر نوع اندیشه و مرام و پوشش رواج دارد. و در این بین، احتمالا به لحاظ جنسیت‌م، رفتار دختران بیشتر مرا به خود خوانده است.

در این جمع‌ها دخترانی هستند که با مقنعه‌های بلند تا زیرزانو وارد می‌شوند و دخترانی که بی‌حجاب و با آستین کوتاه و یقه‌ای باز می‌آیند. اما همگی در کنار هم گل می‌گویند و گل می‌شنوند. بین این دو نوع پوشش، یکی کاملا محجبه و دیگر کاملا بی‌حجاب دسته دیگری هم هست که البته کمتر پیدا می‌شود: آنهایی که موهایشان را کامل می‌پوشانند اما گوش‌های گوشواره به گوششان را بیرون می‌گذارند.

یا کسانی که تا بعدازظهر بی‌حجاب بوده‌اند، چون حجاب داشتن هنگام کار ممنوع بوده، اما بیرون که می‌آیند حجاب می‌کنند. دوستانشان هم مطلعند و چه پسر و چه دختر او را در وضعیت قبلی دیده‌اند اما کسی به دیگری کاری ندارد. خرده نمی‌گیرد. پوزخند نمی‌زند. به رخ نمی‌کشد. برچسب نمی‌زند.

من همیشه این روحیه را تحسین کرده‌ام و به آن غبطه خورده‌ام که هر دو دسته می‌توانند اینچنین دوستانه تفاوتها را نادیده بگیرند و به اشتراکات که در رأس آنها انسان بودن واقع است تکیه کنند.

افطاریهای ماه رمضان را گاه با هم سر می‌کنیم. خانواده‌های عرب رسم دارند که ماه رمضان برای روزه‌داران غذا بپزند و به مسجد ببرند. ما هم این غذاها را از طرف انجمن دانشجویان فرانسه مسلمان از مسجد به جمع صد- صد و بیست نفره دانشجویان می‌بریم.

اینجا تعداد و نوع پوشش‌ها بیشتر مشخص می‌شود. در افطارهای ماه رمضان فضای محفل‌مان معنوی و روحانی است و مراسم دعا و نماز برقرار، اما این باعث نمی‌شود که دختران بی‌حجاب از آمدن پرهیز کنند.

می‌آیند و اتفاقا روسریشان را از کیفشان بیرون می‌کشند و نماز می‌خوانند و بعد از نماز برش می‌دارند. باحجاب و بی‌حجاب در کنار هم به افطارکنندگان -آنها هم متشکل از هر دو طیف- غذا می‌دهند و در کنار هم افطار می‌کنند و می‌گویند و می‌خندند تا هیچکس احساس غریبی نکند.

همیشه در این افطارها یاد نثری از ابوالحسن خرقانی می‌افتم: «هر کس که در این سرا درآید نانش دهید و از ایمانش میپرسید، چه آنکس که به درگاه باری‌تعالی به جان ارزد بر خوان بوالحسن به نان ارزد .»

این مشاهدات من را به این فکر انداخته که آدمها برای اینکه احساس خوبی از بودنشان داشته باشند قبل از هر چیز نیاز دارند که رابطه خوبی با هم‌نوعشان داشته باشند. حس دوستی و آشتی و صلح با دیگری در درجه اول برای خود آدم نشاط‌‌‌آور است. این هم که ممکن نیست همه عین هم فکر و عمل کنند.

چه بهتر است که با تفاوت‌های هم کنار بیاییم و به آنها احترام بگذاریم و به خودمان یادآوری کنیم که دیگری هم پیش از هر چیز دیگر مثل ما انسان و آفریده خداست و به همین لحاظ اشتراکاتمان با او عموما خیلی بیشتر از افتراقاتمان است. حس صلح و دوستی و آشتی به نفع همه ماست. تفاوتها را روا بداریم و با هم مدارا کنیم.

شادی ضابط – دانشجوی ارتباطات در فرانسه

۱۷ دیدگاه در “دوستی و مدارا”

  1. با سلام . بله این خیلی خوب هست که انسانها با رفق و مدارا در کنار هم زندگی کنند و تفاوت های هم رو بپذیرند ولی این دلیلی بر این نمیشه که امر به معروف و نهی از منکر ترک بشه

  2. چه تفاوتی؟! اگه عده ای مسلمان واقعی هستند، باید به همه ظواهر اسلامی اهمیت دهند و این تفاوتها و به روی هم نیاوردن ها اصلا چیز قابل تحسینی نیست که کسی بخواد خوشش بیاد.
    واقعا که خوشا ایران و مردمش (اکثریتشون) که نماینده واقعی مسلمان بودن هستند. (البته تو خارج از ایران هم مسلمان واقعی که هم ظاهر و هم باطنش حقیقتا مسلمان باشه، پیدا میشه. به علاوه باید شرایط اونجا رو هم در نظر گرفت که اونها تو اون جو رشد کردند و اگه ایرانی بودند، چه بسا خیلی بهتر رفتار می کردند….)

  3. با عرض سلام
    خدا با اولیاء محشورتون کنه انشاالله که دردی رو که ۱۵ ساله به کس و ناکس میگم و کسی نمیفهمه از زبان شما شنیدم
    نشون دادین انسان فهمیده ای هستین
    اگر در غرب اسلام پیشرفت کرده بخاطر تولرانس بالای مسلمانها و احترامی است که به دیگران میگذارند
    برای جذب کردن دیگران باید مهربان بود
    اسلام حقیقی مهربان و جاذب است و قبل از هرچیز، همه را به چشم انسان قابل هدایت میبیند
    تلخی رفتار ما بظاهر مردان ولی در باطن نامردها اینجاست که با دیدن هر خانمی که وضعیت پوشش مناسبی ندارد، به او تهمت فساد اخلاقی و فحشا میزنیم. درصورتی که امکان دارد آن خانم در محیطی با این تفکر بزرگ شده باشد ولی اخلاقاً عفیف بوده باشد.
    اجرتون با سیدالشهدا
    خدانگهدار

  4. سلام

    آن چه ترسیم کرده اید به ایده آل های شخصی شما بر می گردد و اصلا فضایی نیست که مطلوب یک مسلمانی باشد که اولین اولویت او آن چیزیست که خدا می پسندد نه آن چیزی که برایش و برای دیگران آرامش موقتی بیاورد و اگر کسی که مسلمان است ولی بی قید به حفظ ملزومات مسلمانی (که در این مرحله ربطی به ریا و… که برخی برای توجیه بی قیدی خود می آورن ندارد) و در جامعه مسلمانان احساس راحتی کند از حیث این رفتارش، آن جامعه جامعه مسلمانان نیست چه برسد به جامعه اسلامی بلکه جامعه ایست که برخی از افراد به حسب فرهنگشان پوشش مسلمانی دارند نه به واسطه دینشان و یا دینداران در اقلیت آن جامعه اند مثل حضور مسلمانان در اروپا.

    ضمن اینکه به قول حضرات بزرگان در اجلاسیه امنیتی مونیخ امسال )۲۰۱۱( passive tolerance و multi culturalism در اروپا شکست خورده و موجبات جداسازی فاز اقلیتها در جامعه اروپا شده و به تبعش رشد اسلامگرایی سیاسی در جامعه دانشجویان مسلمان و از این رو دستور کلیدزدنactive tolerance و ایجاد همسان سازی فرهنگی اقلیتهای مسلمان با جامعه اروپایی را داده اند و همان طور که مقدماتش از سالها پیش آماده شده بود موجی از قوانین ضد مسلمانان در راه است. ضمن این که جامعه مسلمانان در فرانسه رقیق ترین رفتار را از حیث پای بندی به هویت مسلمانی دارد (در میان سه کشور اصلی اروپا) و این ناشی از جغرافیای کلنی فرانسه است که بیشتر شمال آفریقا بوده که نوعا مسلمانان الجزایرند ولی انگلیس و آلمان بیشترشان به ترتیب پاکستانی و ترک هستند که به لحاظ نوع رفتاری بسیار پای بندترند. جامعه ای با اکثریت مطلق مسلمانان که در آن غیرت به حدود الهی در آن نباشد و رفتار حدگریز بی پروا و با آسودگی خیال و بی خجالت انجام شود جامعه ای مرده است و البته این ارزش گذاری درباره جامعه ای با اکثریت غیرمسلمان فرق دارد چون موضع تکلیف آنها بسیار بدوی و بَدَوی تر است.

    «تفاوتها را روا بداریم و با هم مدارا کنیم»
    به به چه حرف نازی! اما چه قدر این حرف معنا دار است؟ اگر تفاوتهای در رنگ پوست و و لهجه و مشخصاتیست که خارج از انتخاب فرد است کاملا لازم است و این لزوم درکه اش همان طور که به حوزه انتخاب فرد وارد می شود کاهش می یابد تا این که کاملا بر عکس می شود. تفاوتها در رفتار افراد واقعیت دارند اما «روا» داشتن آنها به این معنا که آن که بهتر عمل می کند را مساوی با آن که ضعیف تر عمل می کند بدانیم این یک ظلم آشکار و بی عدالتیست و دقت کنید این در مورد ارزش گذاری بر وجهه عمل فرد است و نه نیت خوانی و ارزش گذاری بر خود فرد. اگر خانمی وضعیت پوشش مناسبی ندارد باید بداند که جامعه او را در وضعیت پوشش نامناسب می داند و نباید این لزوم را با شلوغ کاریهایی که امثال «رضا» می کنند نباید رقیق کرد. اگر عده ای فکر می کنند خانم با پوشش نامناسب غیرقابل هدایت است و به او تهمت فساد اخلاقی و فحشا می زنند، خب کار اشتباهی می کنند. آن هم باید اصلاح شود این که دلیل بر تعطیلی حدود اسلام نمی شود ضمن این که بد دانستن پوشش نامناسب چه در رفتار و چه در کلام و متذکر شدن به فرد خاطی الزاما جهت هدایت خود فرد نیست بلمکه در درجه اول حفظ شأن خود جامعه است.

  5. آقا محمد
    اولا اگر منظودتان از شلوغکاری تکرار متن بنده است جهت اطلاع شما، بنده فقط یکبار متن را ارسال کردم و اینکه چندبار متن ثبت شده ایرادی است که گاهی در هنگام ثبت نظرات پیش می آید و تقصیر هیچکس نیست
    ثانیا کسی نگفت پوشش این افراد مناسب است
    مشکل این است که ما همه چیز را با خود اندازه می گیریم و نه با اسلام.
    کسی نگفته تذکر ندهید، کسی هم نگفت که این پوشش ها را بد ندانیم
    حرف بنده نحوه برخورد و نسبت آن با سنتهای ائمه معصومین است
    اگر هدف شما اصلاح جامعه نیست که هیچ
    ولی اگر هدفتان واقعا اصلاح جامعه و رفع مشکل پوشش است
    ابتدا باید صالح بودن خود و درستی روش زندگی خود و برخورد صحیح خود را بطرف مقابل نشان دهید
    ثابت کنیم که انسان درستی هستیم و نیت خیر داریم که درغیر اینصورت تذکر ما نتیجه عکس میدهد
    بنده نه شلوغ کاری کردم و نه دفاع از بی حجابی
    چه خوب بود که همه ما در انتخاب کلماتمان بیشتر دقت می کردیم
    شما من و طرز فکرم را نمیشناسید و اینکه میگویید «امثال رضا » یا «شلوغ کاری» منصفانه نیست
    همه حرف من احترام بدیگران و نرمی در برخورد با هدف هدایت آنهاست.
    شما با روش خودتان چند نفر را هدایت کرده ای و یا چه مشکلی از مسکلات فرهنگ پوشش را حل کرده اید؟
    تا حال شده با این افراد بی اعتقاد صحبت کنی و باعث شوی که طرف مقابل پشیمان شده و قصد زبارت بجهت توبه کند؟
    من تندی در رفتار و تهمت زدن و بی احترامی را زیر سئوال میبرم
    بنده العیاذ بالله هیچوقت قصد رقیق کردن لزوم اجرای شعائر اسلامی را نداشته و ندارم و اتفاقا هدفم اجرای دقیق سنن ائمه-که با رفتار تند افراد نادان، متاسفانه زیر سئوال برده میشود- است
    چه که بیش از آن مدیون ائمه معصومین علیهم السلام هستم که بخاطر دفاع از اشتباه کسی فرمایش آنجنابان را زیر سئوال ببرم
    و ای کاش که براحتی تهمت نمیزدید و درک می کردید که تهمت هم گناه هست
    کسی نگفته حدود اسلام تعطیل شود که اتفاقا حرف من اجرای سنن نبی مکرم و امیرالمونین و سایر ائمه معصومین در گفتار و کردار است
    و اگر واقعا هدفتان تعطیلی اسلام نیست، حقانیت اسلام و فرمایش معصومین را به هر روشی(معرفی دستورات طبی، پیش بینی های صحیح معصومین و هر روش دیگر) به آنها ثابت کنید و ثابت کنید که روشتان درست است.
    ضمنا جهت اطلاع شما امر بمعروف هم مراتب دارد
    رفتاری اینچنین که شما نمونه اش را در نوشته تان نشان دادید ( مانند تهمت بیجهت به بنده، بدون اینکه من را بشناسید و یا تمسخر نویسنده) بویی از مسلمانی ندارد
    نگاه کنیم و ببینیم ائمه در برخورد با دیگران چگونه رفتار میکردند
    امام رضا علیه السلام در برخورد با مخالفان، در ابتدای امر آنها را بنرمی و بامنطق و با عقاید خودشان محکوم میکرد و نه با برخورد خشن یا توهین و افترا و تهمت.
    با هر کسی باید با زبان خودش سخن گفت
    شما را بخدا درک کنید که اگر توهین، افترا، تهمت و تمسخر کنید فقط به اسلام ضربه زده اید
    بخدا درک این مسئله سخت نیست
    چه که اسلام و مسلمانی از این اعمال بدور است
    اسلام دین عقل و منطق است
    پس اگر نیت خیر دارید بسم الله
    انشالله که متوجه منظور من شده باشید
    والسلام

  6. «پوزخند نمی‌زند. به رخ نمی‌کشد. برچسب نمی‌زند»
    امثال محمد کی میخوان یاد بگیرن پوزخند و برچسب نزنن؟
    «اگر تفاوتهای در رنگ پوست و و لهجه و مشخصاتیست که خارج از انتخاب فرد است کاملا لازم است و این لزوم درکه اش همان طور که به حوزه انتخاب فرد وارد می شود کاهش می یابد تا این که کاملا بر عکس می شود»
    خوب این همون کاریه که خارجیا هم میخوان انجام بدن طبق گفته خودت. پس اونا درست میگن؟
    یا منطق ما واسه دفاع از مذهب مثل اونا ضعیفه؟
    یا همونطور که اونا میترسن ما هم میبرسیم؟
    به هرحال منطقی نیس، یه بوم دو هوا که نمیشه
    اگه کار اونا «بقول خودت active tolerance» غلطه خوب واسه ما هم که همونه.
    و اگه واسه ما درسته پس به اروپا که دارن با اسلام مخالفت میکنن ایراد وارد نیس، که نقضه!
    یه نکته مهم: اونا این مسئله رو واسه اقلیت مسلمونا میخوان پیاده کنن نه اکثریت مسیحیا ولی ما چی؟ ما برای اکثریت مسلمون میخوایم پیاده کنیم مگه نه؟
    نکنه شما هم مثل «بعضیا» کسی که مثل خودت نیس مسلمون نمیدونی؟! فرق مومن و مسلمون رو میدونی؟
    درکل منطقی نبود!

  7. داش ممد
    ایشون در مورد ایده آل های خودش نگفت
    ایشون برخورد انسانی با دیگرانو توصیف و برخورد زننده خودمون با مخالفمون رو با ملایمت نقد کرده

  8. وجدانا، بقول شما اگر «تهمت فساد اخلاقی و فحشا می زنند، خب کار اشتباهی می کنند. آن هم باید اصلاح شود»، اگه به این حرف اعتقاد دارین تا حالا شده جلوشو بگیرین یا فقط اونور قضیه و گیر دادن به زن و بچه مردم براتون مهمه؟؟
    اصلا چرا فقط به خانوما گیر میدین؟
    مگه آقایون بی احترامی نمیکنن؟ مگه توی روز روشن حرف بار زن و بچه مردم نمیکنن؟
    بلدین جلوشونو بگیرین؟ یا اونا اشکال شرعی نداره؟!
    خب واسه اونا هم ناراحت بشین
    البته کمی غیرت لازمه!

  9. اول درست بخون، انگار متنو نخوندی «طیف‌های مختلف… در این مجالس شرکت می‌کنند. از بسیار متشرع تا کسانی که اهمیت چندانی به ظواهر اسلامی نمی‌دهند».
    اصلا ربطی به اینکه گفتی: «جامعه مسلمانان در فرانسه رقیق ترین رفتار را از حیث پای بندی به هویت مسلمانی دارد …و این ناشی از جغرافیای کلنی فرانسه است که بیشتر شمال آفریقا بوده که نوعا مسلمانان الجزایرند»، نداره.
    این داره میگه همه جور آدمی هس توشون و همدیگه رو تحمل میکنن
    تو میگی اوناییش که پایبند نیستن زیادن.
    خوب چه ربطی داره این دو به هم؟
    اون داره میگه فرانسه اینجوره!
    قبلش یه نیگاهی به متن بنده خدا مینداختی بد نبود
    ثانیاً میگه که:
    «در افطارهای ماه رمضان فضای محفل‌مان معنوی و روحانی است و مراسم دعا و نماز برقرار، اما این باعث نمی‌شود که دختران بی‌حجاب از آمدن پرهیز کنند. می‌آیند و اتفاقا روسریشان را از کیفشان بیرون می‌کشند و نماز می‌خوانند و بعد از نماز برش می‌دارند. باحجاب و بی‌حجاب در کنار هم به افطارکنندگان -آنها هم متشکل از هر دو طیف- غذا می‌دهند و در کنار هم افطار می‌کنند»
    خوب بیحجابیم یه گناهه مثل دروغ، مثل چش چرونی، مثل فش دادن این دلیل نمیشه که کاری کنن که یارو دیگه نماز هم نخونه!
    تو خودت تو اطرافیات چش چرون، دروغگو یا فش بده نیس؟ حالا باید کاری کرد که اینا نماز رو هم بذارن کنار؟
    خودت تو جمعای خصوصی جک بد تعریف نمیکنی؟
    نگو نه که ۱۰۰% انجوری نیس.
    من تو جمع دخترای این طیفی بودم. اونا که دخترن کلی جک بد میگن وای بحال شما مردا.
    حالا چون حرف زشت زده میشه باید گردنشم شیکست که سرش موقع نماز خم نشه؟!
    باید ببینی نیتت اصلاح کردن این آدماس یا زده کردنشون از دین!
    خودتم میگی : «رفتار حدگریز و بی پروا»
    ۱. کدوم بی پرواتره؟ بی حجابی یا مثلا متلک گفتن؟همینقد که به بدحجابا تذکر میدی به متلک گو ها هم گیر می دی؟
    ۲. عکس العمل باید در حد رفتار باشه، چون این خودتم میگی این یه «رفتاره»،تا حالا شده برای «حفظ شأن خود جامعه» جلوی رفتارای خلاف دیگه وایسی؟ یا برای توجیهشون مثل اکثر آدما میگی»اینکارا وظیفه کسه دیگس!!!»
    اگه فقط زورت به زن و دختر میرسه که خیلی مردی!
    ثالثا حالا برفرض محال که این چیزا که گفتی درست باشه، خب اینا تو فرانسه بی حجابی میکنن که گناهه، نمازشونم میخونن
    خب اینجا هم یارو دزدی میکنه، دروغ میگه، هزارویک کثافتکاری میکنه، نمازشم میخونه!
    کدوم بدتره؟!
    رابعا اگه کسی هم در مورد ریا حرف بزنه این یه واقعیته، آقاجان خیلی از اطرافیانتون ریاکارن، واقعیتو قبول کنین. هیچ ربطیم به » توجیه بی قیدی » نداره که میگی هرکی بگه ریا، برای توجیه بیقیدی خودشه.
    خود متدینای واقعی (نه ریاکار) قبول دارن اینو.

  10. زیادی جوش نزن داش ممد
    خیلی مردی حد شرعیشونو جاری کن.
    ولی خداوکیلی سوا نکن!
    حد شرعی همه رو جاری کن، هم بی حجاب، هم اونی که دزدی میکنه، هم اونی که بیناموسی میکنه، چه اونی که آدم عادیه و چه اونی که از آقازاده ها و بچه های مقاماته.
    اگه اینکارو کردی مردی، وگرنه عین نامردیه که از کله گنده ها بترسی و یا خودتو توجیه کنی و فقط به زن و بچه مردم که دستشون به جایی بند نیست و نوعاً آدمای آروم و بی دفاعی هستن گیر بدی
    خوش باشی

  11. «اگر کسی که مسلمان است ولی بی قید به حفظ ملزومات مسلمانی (که در این مرحله ربطی به ریا و… که برخی برای توجیه بی قیدی خود می آورن ندارد) و در جامعه مسلمانان احساس راحتی کند از حیث این رفتارش، آن جامعه جامعه مسلمانان نیست چه برسد به جامعه اسلامی بلکه جامعه ایست که برخی از افراد به حسب فرهنگشان پوشش مسلمانی دارند نه به واسطه دینشان و یا دینداران در اقلیت آن جامعه اند مثل حضور مسلمانان در اروپا»
    اصلا این حرفت تناقض داره
    اول میگی «از حیث این رفتارش، آن جامعه جامعه مسلمانان نیست»، خوب چون این رفتار از خود جامعه مسلمونای معتقد اونجا هم سر میزنه، از این دیدگاه اونا مسلمون نیستن.
    دوباره میگی «بلکه جامعه ایست که برخی از افراد به حسب فرهنگشان پوشش مسلمانی دارند نه به واسطه دینشان و یا دینداران در اقلیت آن جامعه اند مثل حضور مسلمانان در اروپا»
    بالاخره مسلمونای متشرع رو که به کسی برچسب نمیزنن به مسلمونی قبول داری یا نه؟

  12. اینکه مسلمونای انگلیس و آلمان پایبندترن و فرانسه نیستن درسته ولی چه ربطی به طرز برخوردشون داره؟
    کی گفته توی انگلیس و آلمان پوشش طرف مقابل رو زیر سئوال میبرن؟
    پایبند بودن و نبودن یه چیزه، وارد شدن به مسائلی که مربوط به شخصیترین عوالم آدماست و عنوان کردنشون ممکنه باعث ناراحتی بشه یه چیزه دیگه و اتفاقا هم توی انگلیس و هم آلمان اینجور مسائل شخصی تلقی میشه و اصلا بازگو نمیشه

  13. ببخشیدا، مسلمانای ترک آلمان بجز اونا که بعد از جنگ جهانی دوم مهاجرت کردن، باقیشون از کجا اومدن؟ از ترکیه فعلی دیگه؟ خوب ترکیه که باحجاب و بیحجاب کنار هم هستن. کسیم با کسی کاری نداره و مزاحمتی ندارن!!!

  14. اگه بقول تو یه بی حجاب»در جامعه مسلمانان احساس راحتی کند از حیث این رفتارش، آن جامعه جامعه مسلمانان نیست چه برسد به جامعه اسلامی» خب نظر موافقت در مورد اینکه لبنانیا مسلمون نیستن چیه؟!
    «جامعه ای با اکثریت مطلق مسلمانان که در آن غیرت به حدود الهی در آن نباشد و رفتار حدگریز بی پروا و با آسودگی خیال و بی خجالت انجام شود جامعه ای مرده است» لبنانیا مرده ان؟! ینی داریم به یه مشت کافر مرده کمک میکنیم؟!

    «بلکه جامعه ایست که برخی از افراد به حسب فرهنگشان پوشش مسلمانی دارند نه به واسطه دینشان» حالا لبنانیا رو مسلمون میدونی یا نه بالاخره؟!
    » تفاوتها در رفتار افراد واقعیت دارند اما «روا» داشتن آنها به این معنا که آن که بهتر عمل می کند را مساوی با آن که ضعیف تر عمل می کند بدانیم این یک ظلم آشکار و بی عدالتیست» ، خاک عالم! ینی سیدحسن نصرالله که بی حجابا رو تحویل می گیره ظالمه؟! بعد ما به ظالم کمک میکنیم؟! یا فقط وقتی توی ایران میاد، میشه آدم خوبه؟!
    پس ببینیم چی شد:
    با این استدلال ما به ملت کافر لبنان که درضمن مرده هم هستن و جامعشونم مسلمون نیس و رییسشونم یه آدم ظالمه کمک میکنیم! به کسی هم مربوط نیس هر کی هم اعتراض کنه یا با زبون خوش با پای خودش بره بمیره یا خودم میام گازش میگیرم!
    اینجوری! با همین دندونام نیگاه کنین!:-^^^^^^-
    شادی ضابطی، دندونامو نشون دادم که حساب کار بیاد دستت! دیگه از این متنای اینجوری ننویسی!
    D:

دیدگاه‌ها بسته شده است.