روز جهانی برای زنان جهانی!

روزهای سال برای هر شخص، هویتی خاص و منحصر به ‏فرد دارند که با نام‏گذاری آن‏ها می‏توانند هویت‏های ملی-منطقه‏ای یا حتی بین‏المللی پیدا ‏کنند. روز زن هم از همین قسم روزها است. کاری به فلسفه‏ی این نام‏گذاری نداریم و حتی اختصاص یک روز، در سطح بین المللی به ‏نام زنان را هم فی‏نفسه بد نمی‏دانیم چرا که تشریفاتی‏ترین نتیجه‏ی این نام‏گذاری، حداقل؛ توجه خاص و ویژه‏ی یک روزه به زنان و مسائل آنان است.

اما مساله‏ی اصلی آن است که با فرض درستی این نام‏گذاری در ابتدا، امروزه با چه هدفی این روز را مورد توجه قرار می‏دهیم و در آن، کدام زن را مدنظر داریم و از او تجلیل می کنیم؟ امروزه مصداق زن بین‏المللی که یک روز در تمام دنیا به‏طور خاص به او اختصاص یافته و همه در آن روز به او توجه دارند، کیست؟

در سراسر دنیا زنان و دختران بسیاری با فرهنگ‏ها و نگرش‏های گوناگون و بعضا متعارض وجود دارد. در این روز کدام یک را زن واقعی فرض کرده‏ایم که شایسته‏ی تقدیر می‏باشد؟

اگر پاسخ این است که همه‏ی زنان بدون در نظر گرفتن معیارهای خاص مد نظرند، باید گفت که به‏طور قطع گروه‏ بسیاری از زنان از اینکه در کنار برخی دیگر از زنان و تنها به علت وجه اشتراک فیزیکی زنانگی قرار گیرند، احساس افتخار و سربلندی نمی‏کنند.

از زنان مجاهد و تلاش‏گر، زنان انقلابی و ایثارگر، زنانی بزرگ که تحولاتی بزرگ در تاریخ ایجاد کردند، زنانی که نسلی پاک و انسان‏هایی آزاده و فرهیخته پرورش دادند تا زنان رقاصه و عروسک‏های خیمه شب‏بازی و ابزارهای خوش‏گذرانی و لذت‏جویی مردان، همه به لحاظ جسمانی زن هستند. آیا پسندیده است که همه را تنها بر اساس همین مشخص دسته بندی کنیم؟

ما با نام‏گذاری یک روز در سطح بین‏المللی به نام زنان مشکلی نداریم. بلکه درباره‏ی نوع زنی که معیار و مصداق این نام گذاری‏ست و هر سال از او به عنوان جنس زن تقدیر می شود، سوال داریم. معیار حقیقی زن بودن چیست؟ زن بودن از دید متولیان این نام‏گذاری چگونه است؟

با نگاه به آنانی که در این روزها مورد تقدیر قرار می گیرند(جز در مواردی اندک) درمی‏یابیم زن در دیدگاه اینان از دو نوع خارج نیست: یا خوانندگان و بازیگران هالیوودی و بالیوودی و مقلدان آنان‏اند و یا زنانی که علیه زنانگی خود خروج کرده‏اند و در سودای هم‏سانی با مردان، کوچک‏ترین وجوه خاص زنانگی‏شان را هم از بین برده‏اند.

در بین برگزیدگان روز زن چند زن را می‏بینید که به پاس تربیت یک فرزند سالم و موثر در حال جامعه یا به پاس طی نمودن مراحل رشد علمی و یا به پاس فراهم آوردن یک محیط آرام، پاک، بانشاط و به دور از انحراف در خانه مورد تجلیل قرار گرفته باشد؟

مسئله‏ این است که معیار ما با معیار نام‏گذاران این روز تفاوت‏های زیادی دارد. معیار زن مسلمان قطعا یک مانکن و یا یک بازیگر نیست. زن مسلمان مسلما زنانی را که عریانی و اختلاط با نامحرم، هرزگی، تجمل‏گرایی و بی‏معرفتی پیشه کرده اند را یک زن اصیل و مسلمان نمی‏داند. یا زنانی که خود را فراموش کرده و به بیراهه رفته‏اند و در پی احقاق حقوقشان تیشه به ریشه‏ی خودشان و حقوق زنانگی‏شان زده‏اند، معیار قرار نخواهد داد.

زن مسلمان معیارهایی دارد که اگر نگوییم همه‏ لااقل اکثر آن‏ها را از نگاه نام‏گذاران روز زن نمی‏بیند. زنی که به زن بودن مفتخر است، خود را دارای حقوقی می داند که از نظرش، حق طبیعی اویند و درصدد احقاق آن‏ها بر می‏آید. زنی که رشد معنوی و تعالی انسانی را مهمترین حق خود می‏داند، زندگی عاشقانه و متعالی در کنار همسر، در یک محیط آرام و با نشاط و پرورش نسلی صالح را عار و ننگ نمی‏داند و مجاهدت در راه رسیدن به کمال انسانی و پیروی خود و دیگران از دین خدا را از جمله‏ی وظائف انسانی می‏شمارد. و بسیاری مشخصه های دیگر که تعریفی دقیق از یک زن مسلمان را ارائه می‏دهد.

همه‏ی این مشخصات، به اجماع، تنها در یک نفر در طول تاریخ وجود داشته است که نه تنها الگوی زنان مسلمان که الگوی هر زن آزاده و روشن ضمیری‏ست. نبوده و نخواهد بود زنی به حقیقت؛ تمام، جز «فاطمه» که درود خدا بر او باد.

ما زنان مسلمان با داشتن چنین معیار و مصداقی از زن، به دنبال کدام زن روانه شویم و روزی را به نامش بخوانیم؟ کدام روز را و به پاس کدام عمل و از کدام زن نام ببریم که کامل‏تر از او باشد؟

ما با روز بین‏المللی زن مساله‏ای نداریم. اما روزی که حقیقتا روز یک زن در سطح بین‏المللی باشد و نه روزی که تنها برای گروه اندکی مصداق زن بودن است.

«روزی بین‏المللی برای زنی بین‏المللی»