این نوشته اصلا تأیید ویژهنامه خاتون۱ نیست و صرفا به نقد روش انتقادات و تخریب بیاخلاق این نشریه میپردازد. حملاتی که چارقد هم در مقیاس کوچکتر تجربهاش را دارد.
خاتون نام زیبا و جذابی است برای یک نشریه که تبلیغ یکطرفهی حجاب نیست. دخترانهی دخترانه هم نیست. ویژهنامهای که ۸ صبح روی دکههای روزنامهفروشی بهعنوان ضمیمه رایگان روزنامه ایران قابل ابتیاع بود و به ده صبح نرسیده سیل اخبار و موضعگیریهای افراطی را به دنبال داشت. از ترس نایاب شدن ویژهنامه، عجله کردم و احتیاطا دو نسخه خریدم. نمیدانم کدام نویسنده منتقدی در عرض دو ساعت همه یادداشتها و گفتگوهای «خاتون» را خوانده و اینچنین آن را ویژهنامهای برای انتشار فساد و اباحیگری دیده بود و دادستان محترم هم «خاتون» را مورد پیگری قضایی قرار دادند…!
باید درباره تصمیماتی که قرار است برای وضعیت فرهنگی حجاب و عفاف گرفته شود نگران بود. نگران از این جهتکه به تنها چیزی که توجه نمیشود بهبود وضعیت رو به انحطاط فعلی است. تصمیماتی عجولانه، نابخردانه و از سر ناچاری و سیاستزدگی؛ که فقط و فقط برای پاسخگویی بدون مسئولیت، و در جهت از سر باز کردن دغدغههای قشر مذهبی جامعه گرفته میشود.
ویژهنامه خاتون جزء معدود کارهای برنامهریزی شده برای موضوع پوشش و حجاب و عفاف است که در چند سال اخیر دیدهایم. بگذارید چند تیتر از این نشریه «انحرافی» را از نظر بگذرانیم:
آغوش والدین، نوشته دکتر فریده خلجآبادی فراهانی؛ مصاحبهای با آیتالله حائری شیرازی؛ مقاله مریم ارشدی در عظمت حضرت زهرا (س)تلخیص مقالات مکتب اسلام با عنوان اخلاق جنسی از آزادی تا لذت، مصاحبههای علمی آقایان فیاض و قائممقامی؛ مصاحبه حجتالاسلام حاج ابوالقاسم، در حول و حوش مفاهیم عرفانی و قرآنی؛ مصاحبه خانوادهمحور، بهمن شریفزاده؛ گزارش خواندنی با عنوان چرا با حجاب شدم؟ درباره روی آوردن سرخوردگان فرهنگ غرب به حجاب اسلامی؛ یادداشت فائزه نوروزی با عنوان علم حاکمیت خداوند بر زمین، در دفاع از حجاب اسلامی در برابر فمینیسم؛ نقد مدگرایی در یادداشت نگار طاهری، با عنوان مانتوهای تابستانی و مدهایی برای دیده شدن؛ گزارش کامل و بیسابقه درباره «مروه شربینی»، شهیده حجاب؛ یادداشت «دژی برای حیا» در تبیبن اسلامی مفهوم حیا، نوشته اعظم بهرام
و نویسندههای مطرح «انحرافی»!… خاتون هم افراد زیر هستند: فاطمه بداغی، حسین اللهکرم، آیتالله حائری شیرازی، آیتالله سیداحمد خاتمی، مسعود دهنمکی، آیتالله قائممقامی، مهدی کلهر، فاطمه رجبی ، مرضیه اکبرآبادی و… البته از یادداشتی که حجتالاسلام غریبرضا در «چارقد» منتشر کردهاند که در خاتون، بخش مطالب وبلاگی منتشر شده است هم باید یادی کرد.
خاتون با دغدغهای مقدس منتشر شده است. برنامهریزی این نشریه هم قبل از ورود تیم علیاکبر جوانفکر به روزنامه ایران است. مخاطبان اصلی این ویژهنامه قشر وسیعی است که عمدهشان معتقدین به حجاب هستند؛ کسانی که حجاب عرفی را جوریکه قشر مذهبی میپسندد رعایت نمیکند، اما حجاب و عفاف را بهعنوان اصل اساسی محافظت کننده از زن قبول دارد. قشری خاکستری که دغدغهاش حجابی راحت و زیبا است و هنگامی که این نیاز از طریق مدها و پوششهای اسلامی و به روز، از طریق بخش تصمیمگیر دولتی – فرهنگی اقناع نمیشود، باید نیازشان را به دست طراحان بهایی و یهودی پشت پرده مد بسپازند، و ما هم از دستپخت دیگران استفاده کنیم.
موضعگیرندگان افراطی در برابر خاتون، که بعضیشان نهادها و سایتهایی هستند که نه فقط دغدغه حجاب و عفاف نداشتهاند و کاری در این زمینه نکردهاند، که برخوردهای سلبی و فاقد اخلاقشان که همراه با جوسازیهای رسانهای و سیاسی است، باعث اهمال و قصور بیشتر دستگاههای متولی فرهنگ در این زمینه شده است. خاتون نشان داد مثل همیشه زن و دغدغههای مربوط به این قشر، حتی اگر اصلی اساسی، شرعی و قانونی مثل حجاب و عفاف باشد، باید قربانی همیشگی دعواها، منفعتطلبیها و سیاستبازیهای گروههای رقیب تصمیمگیر در عرصه مدیریتی کشور شود.
خاتون قابل نقد است، خاتون قابل خردهگیری است، خاتون همانقدر که جذاب و پرمحتوا است، دارای اشکالات کوچک فرهنگی و ریشهداری در محتوا نیز هست. خاتون هر چند همراه با تبلیغ برای احمدینژاد باشد، حتی اگر معدود مقالاتی داشته باشد که ریشه تفکرش صددرصد اسلامی نیست و به زعم دیگران دارای انحراف هم باشد، که میان دهها مطلب خوبش به چشم نمیآید، برای من قابل دفاعتر است تا بیاخلاقی و تهمتپراکنی. قابل نقدتر از خاتون، هیاهوکنندگان و جنجالسازانیاند که سر در برف کرده و نمیتوانند ابعاد بیاخلاقیهای رسانهایشان را تصویر کنند.
بازی رسانهای یا آب در آسیاب حریف
این حملات و جوسازی با وجود محتوای تقریبا مناسب در خاتون و اینکه خوانندگان منصف و یا مستقل که قطعا به نشریه فوق رجوع خواهند نمود، آیا باعث تبرئه جریان انحرافی از تهمتها و افشاگریهای متعدد تاکنون نخواهد شد؟ و بازهم برنده این بازی رسانهای نخواهند بود؟
تقریبا تمام یادداشتهای انتقادی در نقد خاتون به مصاحبه مهدی کلهر و یادداشت علی اکبر جوانفکر و و ذکر ویژگیها و سوءاستفادههای میلیاردی جریان موسوم به انحرافی مربوط میشد، و حتی کلمهای در نقد محتوا، یادداشت و مقالات این ویژهنامه ۲۶۰ صفحهای یافت نشد. این باعث شائبهدارتر شدن این سیل تهمت و انتقاد نمیشود؟
خاتون با همه اشکلاتش قابل دفاعتر است تا اهمال و کمکاری و تنبلی مفرط و بودجهحرامکنی و برخوردهای کلیشهای و سطحی دستگاههای مسئول فرهنگی و …
هیاهو و جوسازی اخیر که متأسفانه همراه با بیاخلاقی و عدم نقد منصفانه، مهمترین ضربه را نه به گروه رقیب و جریان به اصطلاح انحرافی که به دختران جوانی میزند که میباید دغدغههای فرهنگیشان توسط مسئولان و مدیران فرهنگی و دولتمردان برطرف شده و شبهات و مشکلاتشان پاسخی درخور هوش و شرایط خاص دوران جوانیشان بگیرد؛ قشر وسیعی که دانشجویان و جوانانی هستند که برخوردهای اینچنین بیاخلاق را که میبینند، عطای دلسوزی ما قشر مذهبی را به لقایش خواهند بخشید. قربانی همیشگی این دعوا زن بود و زن.
یاداشت حسین شریعتمداری در اینزمینه
یادداشت وحید یامینپور در اینزمینه
«چارقد» در راستای تبادل آرا و افکار پیرامون نشریه «خاتون» دست به انتشار این نوشته زده و آمادگی دارد نظرات مختلف را در این باره منتشر نماید.
خدایاااااااااا
از دست شما از دست من از دست خودمون. شاید اگه این انتقادهای تند نبود الآن به جای این پست یه پست انتقادی بود. چرا ما اینجوری هستیم …
—
چارقد:
جناب مون قطعا اگر این انتقادات با اخلاق اسلامی و متانت همراه بود چارقد انتقادات زیادی به این نشریه داشت که منتشر کند.
ممنون از این که در این فضای رسانه ای آلوده که به جای نقد سخن به حمله به آن می پردازند، منصفانه در مورد ما نوشتید
البته در مورد مطلب حجت الاسلام غریب رضا:
ما این مطلب را در صفحه ۱۰۵ خاتون با عنوان «زن ایرانی؛ مادر معنوی تمدن اسلامی-ایرانی» با ذکر نام ایشان و درج عکسی از ایشان و در انتها، درج نام سایت شخصی ایشان کار کرده ایم و به نظر خودمان نهایت امانت داری را انجام داده ایم و مطمئنیم که خیلی از رسانه ها و مطبوعات همین قدر هم امانتدار نیستند. در ضمن مطالبی که با رنگ حاشیه سبز در خاتون آمده اکثر مطالب وبلاگی است و ما در این مطالب سعی کرده ایم علاوه بر استفاده از مطالب مفید وبلاگی، جوانان دارای فکر را هم به جامعه معرفی کینم. که نمی دانیم علت عکس العمل حجت الاسلام غریب رضا نسبت به انتشار یادداشتشان چه بوده است…
به هر حال مایلیم یادداشت شما را با کسب اجازه از شما به عنوان بازتاب انتشار خاتون در وب سایت خاتون درج کنیم
موفق باشید
http://www.khatoonmag.ir/
با سلام. فوق العاده بود و کارشناسانه و دلسوزانه و دقیق. ارزشمند و قابل تقدیر. بر گرفته از دغدغهای بیطرفانه و واقع بینانه.
با تشکر
اینویژهنامه تنها چیزی که داشت نفاق بین جامعه اسلامی ایران بود. چه خوب و چه بد وحدت را به هم زد.
آیت الله حائری شیرازی دروغ نسبت داده شده به ایشان توسط نسیم آنلاین را تکذیب کرده و مطالب منتشره در خاتون را تأیید نموده و تکمله ای نیز بر آن افزوده اند که می توانید در سایت نشریه خاتون ببینید
اعتراف کنم همین اول ویژه نامرو نخوندم.
ولی این وسط شلوغ پلوغی اکثر آقایونی که نقد نوشتن مثل بچه آدم یه نقل قول از کسی که بش نقد کردند نیوردند.
البته ظاهرا بعد از انتخابات ۸۸ این جریانات عادیه تو کشور ما همین آقایونی که الان خودشون با خودشون درگیر شدند تا دو روز پیش همینجوری داشتند به رقیبشون می تاختند.
به قول معروف اینجا ایرانه
واقعا » خاتون با دغدغهای مقدس منتشر شده است»؟!»
داداش قصه قصه ی گاو نه من شیر که با افاضات این آقای کلهر حتی صدای مراجع رو هم در اورد اگه با هدف مقدس منتشر شده الان مدس نیست و مصادره به نفع یه جریان خاص و مشکوکه که همچین ایراد کوچیکی هم نیست زمان خاتمی اگه همچین نظری داده می شد….
زمان پیامبر رنگ حجاب ها سیاه بوده و سند آن در اینترنت در این دوران بسیار چاپ شده اگر تا الان ندیدید میتونید از آدرس روبرو ببینید http://sadjadshakeri.persianblog.ir/post/72/
و اگر خود را ارزشی میدانید حتما خبر دارید که فعلی که در برابر معصوم انجام شده و او سکوت کرده نشان از صلاحیت آن فعل دارد زیرا معصوم در برابر انحراف سکوت نمیکند
اما دلیل دیگر برای سیاه بودن این است که در فیزیک ثابت شده تنها رنگی که تمام طیف های نور را جذب میکند و انعکاس نمیدهد رنگ سیاه است و این یعنی همان فلسفه حجاب که عدم جلب توجه نامحرم است
حجاب فقط پوشش نیست حجاب پوششی است که توجه جلب نکند برای همین است که حتی استفاده از زینت آلات مانند دستبند طلا و غیره در حضور نامحرم برای زنها حرام است حالا شما میگوئید طلا نپوشند اما رنگی بپوشند که باعث همان زیبایی و جلب توجه میشود!!!
سیاه رنگ حجاب زنان پیامبر است و هرکس بعدها از این رنگ برای هرچیزی استفاده کرده دلیل غلط بودن آن نمیشود این سنت اسلامی است.
امام صادق در حدیث نه تنها استفاده از رنگگ سیاه را برای چادر زنها و ابای مردها رد نکرده اند بلکه اون را توصیه هم کرده اند
و اما در آخر میدانید چقدر جالب است که در این زمان که چادر مشکی علم و پرچم اسلام شده و شعائر الله کسانی مثل شما و کسانی مانند مجله خاتون به اسم ارزشی دارند اون را میکوبند؟ این برای کسی که سواد تارخی داشته باشه یا سیاسی فقط یک معنی میده اون هم نفاق است
اسم ارزشی اما راه نابود کردن ارزش و پرچم اسلامی
و هم زمان با اعلام گسترده ترس مقامات غربی از گسترش حجاب عده ای در داخل هم گام با اونها سعی در نابودی و به انحراف کشوندن این سنت کردند مثل شما وقتی رنگ حجاب به انحراف کشیده کم کم خود اون را هم نابود میکنند
قدیم وقتی لشکری را میخواستند به میدان بفرستند پرچم را به دست قوی ترین فرد میدادند زیرا در میان کارزار افتادن پرچم نشانه شکست لشکر بود و امروز که پرچم لشکر اسلام در دل کشورهای کفر به احتزاز در اومده از مرکز انقلاب جهانی اسلام عده ای سعی دارند این پرچم را به زیر بکشند