نشست صمیمانه نویسندگان، خبرنگاران، و دیگر فعالان نشریه الکترونیک چارقد، یک روز پس از عید سعید فطر، پنجشنبه دهم شهریورماه ۱۳۹۰ برگزار شد. این نشست با حضور مدیر مسئول نشریه الکترونیک چارقد، حجتالاسلام و المسلمین احمد نجمی، سردبیر این نشریه خانم سمیه ملاتبار و دیگر دستاندرکاران و مشارکتکنندگان، از ساعت ده صبح آغاز شد. قسمت اول این جلسه که در جهت آشنایی بیشتر همکاران چارقد با یکدیگر و همچنین جلب مشارکت بیشتر در آمادهسازی و رفع اشکال نسخه جدید نشریه الکترونیک چارقد برگزار شده بود، تا دقایقی پیش از اذان ظهر ادامه یافت.
پس از خوشآمدگویی حجتالاسلام والمسلمین نجمی و سخنان خانم سمیه ملاتبار و همچنین صحبتهای حامد آقاجانی به عنوان برنامهریز و مشاور طرح، و ناصر رفیع به عنوان طراح فنی سایت چارقد، و ارائه آخرین اطلاعات درباره نسخه جدید، برخی از حضار به بیان پیشنهادها و انتقادهای خود پرداختند و ایدههای خود برای ایجاد تحول در ساختار فعلی نشریه الکترونیک چارقد و دستیابی به یک روزنامه الکترونیک تمامعیار را بیان کردند. حاضران پس از اقامه نماز ظهر و عصر به جماعت و صرف ناهار، در جمعی صمیمانهتر به گفتگویشان ادامه دادند.
فرصتی طلایی برای همافزایی تلاشگران چارقد
در ابتدا حجتالاسلام والمسلمین احمد نجمی؛ مدیر مسئول نشریه الکترونیک دخترانه چارقد، ضمن خوشآمدگویی به حاضران، عید سعید فطر را به آنان تبریک گفت و از حضور نویسندگان، خبرنگاران و سردبیر نشریه چارقد تشکر کرد. وی در ادامه سخنان خود، این جلسه را اولین فرصتی دانست که همه فعالان و مشارکتکنندگان در نشریه چارقد، برای تبادل نظر جمع شده و با هم به گفتگو خواهند پرداختند.
تولد: تابستان ۸۵
حجتالاسلام احمد نجمی سپس به بیان تاریخچه راهاندازی پرداخت و گفت: پس از برگزاری اردوی دختران وبلاگنویس «طهورا» در تابستان ۸۵، و مواجهه با ظرفیت بالقوه دختران وبلاگنویس برای پرداختن به مسائل و موضوعات مرتبط با زنان، و همچنین در جهت ابتر نماندن اردوی وبلاگنویسان طهورا، طرح اولیه سایت الکترونیک دخترانه چارقد آماده شد. وی همچنین گفت: چارقد تا یک سال بر اساس موضوع مشخص، هر ماه یک بار یک پرونده موضوعی منتشر میکرد و پس از آن به مجله روزانه تبدیل شد و مطالب به صورت روزانه منتشر شد.
مدیر مسئول نشریه الکترونیک چارقد همچنین گفت: سردبیری چارقد در یک سال اول بر عهده آقای حامد احسانبخش بود. پس از آن خانم لیلا باقری به مدت شش ماه این مسئولیت را به عهده داشت. پس از آن تا امروز خانم سمیه ملاتبار سردبیر سایت چارقد است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس نظرسنجی چارقد، به این نتیجه رسیدیم که مخاطب چارقد تنها دختران جوان نیستند و مادران و زنان دیگر نیز چارقد را همراهی میکنند و باید مطالبی متناسب با آنان نیز در این نشریه الکترونیک منتشر شود.
پس از این سخنان، خانم سمیه ملاتبار سردبیر نشریه الکترونیک چارقد ضمن خوشآمدگویی به همکاران چارقد، به معرفی حاضران در جلسه پرداخت و سوابق پژوهشی و اجرایی هر کدام از نویسندگان و فعالان چارقد را برای حاضران تشریح کرد.
چارقد جدید، چرا و چگونه؟
در ادامه جلسه، حجتالاسلام احمد نجمی به بیان دلایل تصمیم وی و همکارانش در طراحی نسخه جدید چارقد پرداخت و گفت: از آبان ماه سال گذشته تصمیم گرفتیم چارقد را به روز کنیم و تغییرات جدیدی در آن اعمال کنیم. در این راستا ایدههای جدیدی برای سایت جدید توسط آقای آقاجانی مدیر تحقیق و توسعه موسسه آسمان صبح امید تهیه شد. وی ضمن تشکر از حامد آقاجانی، «هم از جهت برنامهریزی برای سایت جدید و هم از بابت ایدهها و ریزهکاریهای چارقد جدید»، از او دعوت کرد مراحل آمادهسازی و نهاییسازی طرح جدید چارقد را تشریح کند.
حامد آقاجانی که مسئولیت آمادهسازی طرح جدید چارقد را به عهده داشته است گفت: ابتدای تغییرات در چارقد در پی اعتراضهایی بود که به لوگوی چارقد میشد. همچنین اشکالهایی که در برنامه فعلی وجود دارد و مهمتر از همه عدم امکان ایجاد تغییر در برنامه سایت و اصلاح آن، انگیزه ما را برای تغییر کلی برنامه نشریه الکترونیک چارقد و طراحی سیستمی جدید افزایش داد. وی در ادامه توضیحات خود گفت: تحقیق در این باره ما را به این نتیجه رساند که نسخه کاملی از چارقد را آماده کنیم. با این انگیزه دست به استفاده از نظرسنجی برای دستیابی به انتظارات مخاطبان چارقد زدیم.
نظرسنجی از همراهان چارقد؛ نقشه راه
حامد آقاجانی با اشاره به نتایج نظرسنجی به عمل آمده از کاربران سایت چارقد گفت: برآیند نظرات این بود که چارقد هنوز گویای شخصیتهایی که پشت چارقد هستند و برای آن مینویسند نیست. چارقد درصد خیلی پایینی از حرفهایی که نویسندگان چارقد برای گفتن دارند را منتشر میکند. حرفهای خانمها فقط همین حرفهای موجود در چارقد نیست. وی با اشاره به مطالعه و تحقیق بر روی بسیاری از نشریات و مجلات الکترونیک در اینترنت و نشریات مرتبط با زنان مسلمان در سراسر جهان گفت: در اینگونه نشریات مرتبط با دختران و زنان مسلمان در جهان، به دمدستیترین موضوعات زندگی تا مفهومیترین مسائل پرداخته میشود؛ در حالی که این اتفاق در چارقد نمیافتد و به موضوعات اندکی پرداخته میشود.
وی در ادامه با اشاره به بخش دیگری از نتایج به دست آمده از نظرسنجی گفت: غیر از این، دختران و زنانی که چادری نبودند اما مسلمان و مومن بودند، به دلیل فضای فعلی چارقد نمیتوانستند به آن نزدیک بشوند و خود را مخاطب دائمی نشریه الکترونیک چارقد نمیدیدند.
چارقد جدید، مجله بالینی زنان و دختران
آقای آقاجانی همچنین با اشاره به روند شکلگیری نشریه چارقد گفت: چارقد در روزهای ابتدایی، در پاسخ به تفکر فمینیستی وارد اینترنت شد و راهاندازی آن در پی دغدغه مستقلی نبود. گرچه با گذشت زمان به یک نشریه مستقل تبدیل شده و امروز واکنش به جریان فمینیستی محسوب نمیشود. موضوع تازهای که وارد چارقد شد، سبک زندگی دختر ایرانی است. اما رویکرد جدید چارقد این است که همه دختران و زنان ایرانی را مخاطب قرار میدهد و تنها دختران و زنان محجبه یا چادری را مخاطب خود نمیداند.
وی در پایان سخنان خود گفت: یکی از سوالهای نظرسنجی چارقد این بود که چارقد را کی و کجا میبینید؟ بیشتر افراد کسانی بودند که در مکانهای عمومی چارقد را میدیدند. چارقد جدید باید با پرداختن به موضوعات کاملا ریز و پرداختن به همه مسائل زندگی دختران و زنان، خود را تبدیل به مجله بالینی دختران و زنان کند که همیشه همراه آنها باشد.
از «مویبلتایپ» تا «صفا»، از «صفا» تا «وردپرس» توسعهیافته
ناصر رفیع برنامهنویس و طراح نسخه جدید چارقد نیز به بیان نکاتی درباره نسخه قدیم و جدید چارقد پرداخت و گفت: چارقد قدیم با نرمافزار «مویبلتایپ» طراحی شده بود و نرمافزار بعد از آن، نرمافزاری بود به اسم «صفا» که بیشتر مشکلات سایت چارقد از بابت همین نرمافزار است که علیرغم سادگی و سهولت استفاده، نمیتوان از آن استفاده مناسب کرد و استاندارهای اولیه وب را ندارد.
وی همچنین با اشاره به فرایند تولید نسخه جدید و انتقال محتوای تولید شده قبلی به نسخه جدید گفت: همه مطالب نشریه چارقد به سایت جدید منتقل شده است. از میان نرمافزارهای موجود، به این نتیجه رسیدیم که از نرمافزار وردپرس استفاده کنیم. برخی قسمتها نیازمند برنامهنویسی جدید بود که برای همه بخشهای چارقد، بر اساس همان برنامه پایه وردپرس، برنامهنویسی دوباره برای افزونههای لازم انجام شد.
ناصر رفیع همچنین گفت: برای چارقد جدید چهار مدل مختلف فرم نمایش آماده شد که با نظرخواهی و مشاوره، یک فرم نهایی انتخاب شد. این فرم جدید مطابق با خواستها و انتظاراتی است که از چارقد جدید داشتهایم و از مجموعه نظرسنجی و مشاورهها و ایدههای جدید فراهم شده است.
بلاگ دات چارقد، جاده مشارکت در چارقد جدید
وی در پایان از مشارکتکنندگان، نویسندگان و دیگر فعالان چارقد دعوت کرد با حضور در بخش وبلاگ چارقد و ساختن حساب کاربری، در حل مشکلات و بیان ضعفها و انتقادات نسخه جدید و همچنین بیان ایدههای جدید مشارکت کنند.
حمایتهای مالی، از صفر تا صد
پس از آنکه برخی از شرکتکنندگان در این جلسه به بیان پیشنهادها، نقدها و نظرات خود پرداختند، حجتالاسلام والمسلمین نجمی به بیان مطالبی درباره مسائل مالی نشریه چارقد�ه دادهایم که امیدواریم با آن موافقت شود.
حجاب مجاهدانه را معرفی کنیم
در ادامه جلسه حجتالاسلام والمسلمین غریبرضا از فعالان برجسته فضای مجازی و پژوهشگر حوزه دین و جهان اسلام با حضور در جمع فعالان و نویسندگان و هیئت تحریریه نشریه چارقد، ضمن تبریک عید سعید فطر به آنها، گفت: ما باید از مبانی فکری و منظری خاص به دین و موضوعات حجاب و عفاف نگاه کنیم. دین مُرده و بیتحرک به درد زندگی امروز نمیخورد. تضاد بین تفکر اسلام امریکایی و اسلام ناب محمدی، یک تضاد و نبرد و ستیزه واقعی است. این نبرد همان اندازه که حقیقی و واقعی است، همان قدر هم پنهان و محو است.
وی در ادامه با اشاره به سخنان امام خمینی رحمةالله علیه و اشارات ایشان به نشانههای اسلام ناب محمدی و اسلام ناب امریکایی گفت: محال است امام خمینی پرداخت و ضمن تشکر از خانم سمیه ملاتبار به دلیل تحمل شرایط سخت در چارقد و همکاری با این نشریه در همه شرایط، و همچنین اظهار امیدواری برای ادامه همکاری خانم ملاتبار با نشریه چارقد و به دوش کشیدن مسئولیت سردبیری آن، به بیان جزئیاتی درباره حمایتهای مالی از نشریه چارقد پرداخت.
وی گفت: از ابتدای سال ۸۶ تا اواسط ۸۷، مرکز امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، حمایت مالی از نشریه الکترونیک چارقد را به عهده گرفت. بعد از آن هر چند وقت یک بار مدیران این مرکز تغییر کردند و به مدت یک سال هیچ حمایتی از چارقد انجام نشد. در سال سوم، مرکز امور زنان و خانواده باز هم حمایتهایی انجام داد اما پرداختهای این مرکز با ماهها تاخیر انجام میشد. در اوایل سال ۹۰ نیز دوباره این مرکز به دلیل تغییر مدیران و تغییر سلایق آنها، دست از حمایت از چارقد برداشت. پس از آن، طرح نشریه الکترونیک چارقد را برای تامین حمایت مالی به مراکزی ارا�صحبتی در یک عرصه داشته باشد و آن را در قالب اسلام امریکایی و اسلام ناب محمدی عرضه نکرده باشد. ما به این ادبیات نیاز داریم. بعضی اسلام ناب را در قالب تشیع معنا میکنند در حالی که ما تشیع امریکایی هم داریم. این تضاد یک تضاد واقعی است. اگر میخواهیم حجاب را هم معرفی کنیم، حجاب مجاهدانه را باید معرفی کنیم. حجابی که کارکرد داشته باشد. بنابراین باید دینی را معرفی کنیم که کارکرد داشته باشد. نباید دین را حداقلی کنیم و تنها به مسائل فردی بپردازیم و مفاهیم اجتماعی را از آن جدا کنیم.
زنان در کلام امام؛ رهبران نهضت
وی بار دیگر با اشاره به فرازهایی از سخنان امام خمینی رحمةالله علیه، زنان را در زبان امام خمینی، مظهر تحقق آمال بشر، مربی انسان، عامل ایجاد استقامت، و عامل نقش بر آب کردن نقشههای شیطانی ۵۰ ساله دشمنان خواند و گفت: حضرت امام رحمةالله علیه زنان را رهبر نهضت ما میدانست.
حجتالاسلام والمسلمین غریبرضا در ادامه سخنان خود گفت: مصاحبه با وبلاگنویسان و فعالان عربی و غربی باید بیشتر شود. ما باید به فکر صادرات و واردات باشیم. موفقیتهایی که ما به دست آوردهایم و در سطح دنیا فراگیر شده را باید برای جوانان خودمان بازشناسی کنیم. حمله به دین ما، حمله به مذهب ما، و حمله به دیدگاه سیاسی ما، روش دشمنان است. آنها تبلیغ میکنند که این سه تفکر، یعنی دین اسلام، مذهب تشیع، و دیدگاه سیاسی مبتنی بر ولایت فقیه ناکارآمد است. ما باید نشان بدهیم که این سه مولفه موثر است و کارامد است. ما باید نشان بدهیم که فرهنگ ما چگونه در خارج از ایران تاثیرگذار بوده و فرهنگساز بوده است.
چارقد؛ رسانه زنان مجاهد جهان باشد
وی در ادامه به بیان پیشنهادهایی برای دوره جدید چارقد پرداخت و گفت: باید زنانی که در راه آرمانهای اسلامی، زندانی و شکنجه شدهاند را به مخاطبان معرفی کنیم و در این باره کار جدی انجام بدهیم. وی همچنین گفت: زنان جهان، در برابر اسلامهراسی در غرب به شدت در حال فعالیت مجاهدانه هستند. این فعالیتها باید منعکس شود. باید به تلاشهای زنان مقاومت اسلامی پرداخت و با آنها مصاحبه کرد و حتی آثارشان را ترجمه کرد.
حجتالاسلام غریبرضا گفت: باید به شدت به بیداری اسلامی و نقش زنان در آنها پرداخت. برای مثال خانم اسماء محفوظ که در فیسبوک فعالیت چشمگیری در دعوت از مردم برای جمع شدن در میدان التحریر داشته است. وی همچنین گفت: باید نشریات و سایتهای مرتبط با مسائل زنان و فعالان اسلامگرای حقوق زنان را به مخاطبان چارقد معرفی کنیم. باید با جریانها و شخصیتهای فمینیست مناظره برگزار کنیم و زنانی که در خارج از ایران درباره زبان فارسی و تاریخ ایران و اسلام فعالیت و تحقیق میکنند را به خوانندگان و همراهان چارقد بشناسانیم. وی در پایان خواستار انتشار نسخه انگلیسی و عربی چارقد شد.
در ادامه برنامه، حاضران که اغلب از نویسندگان و مشارکتکنندگان در تولید محتوای نشریه الکترونیک چارقد بودند، به بیان نکات مورد نظر خود پرداختند.
درهمین رابطه: