لبه‌ی تیز چارقد بناست چه چیزی را ببُرد؟

مخاطبان و خوانندگان چارقد را بشناسیم

خانم اعظم ایرانشاهی اولین کسی بود که پس از سخنان مدیرمسئول، سردبیر و برنامه‌ریزان نسخه جدید سایت چارقد، به بیان پیشنهادهای مورد نظر خود پرداخت. وی گفت: «صحبت‌هایی که شنیدیم خیلی امیدبخش بود چون چارقد فعلی اگر خانم ملاتبار را نداشت اعضای جدید به آن ملحق نمی‌شدند. من خودم به خاطر دوستی با خانم ملاتبار وارد چارقد شدم.» وی همچنین گفت: «چارقد فعلی جذابیت بصری لازم را ندارد.»

این عضو هیئت تحریریه چارقد همچنین با بیان چگونگی آشنا شدنش با چارقد گفت: «بعد از دیدن سلسله کاریکاتورهایی از چارقد که در اتوبوس اتفاق می‌افتاد، فکر کردم این همان چیزی است که باید باشد، اما با دیدن خود چارقد متوجه شدم که بقیه مطالب چارقد اینگونه نیست و چارقد همان چیزی نیست که باید باشد. اشکالات چارقد دغدغه ما هم بود اما جز با خانم ملاتبار نمی‌شد با کس دیگری در میان گذاشت و امیدواریم در چارقد جدید بتوان این مشکلات را راحت‌تر با مسئولان نشریه در میان گذاشت.»

اعظم ایرانشاهی همچنین در ادامه گفت: درست است که محتوای مرتبط با سبک زندگی جایش در چارقد خالی است اما باید دید آیا مخاطبان چارقد آمادگی این سبک مطالب را دارند یا نه؛ مثلا ستون بلاگچه که خاطراتی شخصی و مربوط به فضای خانه و خانواده در آن منتشر می‌شد، واکنش‌های منفی در پی داشت که نشان می‌داد این مطالب مرتبط با خواست مخاطبان چارقد نیست. حساسیت درباره مطالبی که خانم‌ها از زندگی شخصی‌شان می‌نویسند خیلی بالاتر است در حالی که این حساسیت درباره نوشتن مطالب شخصی از سوی آقایان وجود ندارد. بنابراین باید به سلایق و حساسیت‌های مخاطبان توجه بیشتری کرد.

وی همچنین خواستار فراهم شدن امکان مشارکت همه مخاطبان در بخش بلاگ چارقد شد. آخرین پیشنهاد اعظم ایرانشاهی این بود که در کنار لوگوی چارقد جدید، تصویری از یک گروه از دختران با پوشش‌ها و رنگ‌ها و طرح‌های مختلف قرار گیرد تا مخاطبان مختلف را جذب خود کند.

تقویت ارتباط نویسندگان، رمز پیشرفت

در ادامه خانم فاطمه خوش‌نما به بیان نظرات و پیشنهادات خود پرداخت. وی گفت: سبک زندگی تنها مسائل پوشش نیست بلکه می‌توان به اخلاق و رفتار نیز به عنوان سبک زندگی پرداخت. فاطمه خوش‌نما همچنین گفت: ارتباط نویسنده‌ها با یکدیگر باید تقویت شود تا بتوانند انگیزه‌های همدیگر را افزایش دهند و با هم همفکری کنند و در تولید مطالب نیز با هم مشارکت کنند. نکته آخری که او مطرح کرد این بود که «سردبیر چارقد امکاناتی برای سپردن کار به خبرنگاران ندارد. وقتی سردبیر به کسی سفارش می‌دهد باید بتواند امکانات لازم برای ضبط صدا، عکس‌برداری و مواردی از این قبیل را در اختیار خبرنگار یا نویسنده قرار بدهد.

جای خالی سرویس اخبار زنان

پس از آن خانم زهرا غریبشاه به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: عکس‌هایی که در چارقد منتشر می‌شود باید شروع و خاتمه داشته باشد تا مخاطبان و بینندگان سایت بهتر بتوانند با آنها ارتباط برقرار کنند. وی همچنین پیشنهاد ایجاد سرویس اخبار زنان در نسخه جدید چارقد را مطرح کرد.

از انتشار مطالب پراکنده پرهیز کنیم

خانم هدی فکری ضمن بیان اینکه چارقد فعلی از پراکندگی موضوعات رنج می‌برد و هیچکدام از موضوعات موجود در آن به اندازه کافی مورد توجه قرار نگرفته است گفت: در چارقد جدید نباید مطالبی با موضوعات مختلف در کنار هم قرار بگیرند و باید هر موضوع، در محلی مستقل و مشخص قرار بگیرد. مثلا مطالب مربوط به آشپزی نباید در کنار اخبار قرار بگیرد.

چارقد توییتری و فیسبوکی

خانم زهرا دهقانی عضو دیگر هیئت تحریریه چارقد نیز به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: فضای چارقد جدید برای استفاده از نویسندگان خارج از کشور آماده‌تر و مناسب‌تر است چون چارقد فعلی به دلیل ضعف‌های بصری و محتوایی، قابلیت معرفی و عرضه به کاربران خارج از کشور را ندارد. وی همچنین با اشاره به قرار گرفتن لوگوهای توییتر و فیسبوک در نوار زیرین چارقد، از این طرح ابراز رضایت کرد و خواستار فعالیت جدی نشریه چارقد در شبکه‌های اجتماعی و معرفی آن به کاربران جهانی شد.

رنگ، رنگ،‌ رنگ

در ادامه خانم مهتاب طباطبایی با اشاره به چینش و طراحی جدید سایت چارقد گفت: لوگوی جدید چارقد، مناسب سن مخاطبین مجله نیست. در مرحله تکمیلی طراحی لوگو، باید سن و سلیقه مخاطب، در نظر گرفته شود. ستون های سمت راست که زمینه سفید دارند با رنگ زمینه ستون سمت چپ، هماهنگی و همخوانی ندارد. و ستون آبی سمت چپ خالی است که باید با عکسی آرمانی و مرتبط با دیدگاه و اهداف چارقد تزئین شود.

وی همچنین در ادامه به این نکته اشاره کرد که: ادبیات، نقش بسیار پررنگی در انتقال مفاهیم به مخاطب دارد. ادبیات متن باید با سن مخاطبِ مطلب و با مفاهیمِ گنجانده شده در متن متناسب باشد. از آنجا که چارقد مخاطبین متفاوتی از نظر رده ی سنی و مقطع تحصیلاتی دارد باید مطالب منتشر شده طوری باشند که فقط قشر خاصی را تغذیه نکنند و به همه اقشارِ مختلفِ مخاطبین، در تولید محتوا، توجه بشود..

حفظ ارتباط با دیگر مجله های الکترونیکی مورد تایید و فعال در حوزه ی زنان نیز قابل تامل است که میتوان از طریق مصاحبه با مدیر مسئول، سردبیرو یا نویسندگان سرآمد مجله ی مورد نظر، به آن دست یافت

هر روز یک رنگ، هر روز یک عکس

خانم زینت‌سادات جعفری در ادامه بیان نظرات و انتقادات درباره طراحی جدید چارقد گفت: باید روی چشم‌نوازی و رنگ‌پردازی نشریه کار جدی انجام داد. در ادامه بیان همین توصیه، حجت‌الاسلام علی مجاهد پیشنهاد کرد هر هفته تمام رنگ‌های اصلی سایت تغییر کند و طرحی جدید بر تمامی صفحات اعمال شود. حامد آقاجانی نیز در تکمیل نظرات قبلی زینت‌سادات جعفری و علی مجاهد، با اشاره به اینکه در سایت دانشگاه MIT، هر روز تصویری از رخدادهای جدید دانشگاه یا مسائل علمی مرتبط، در صفحه اول آن به نمایش در می‌آید پیشنهاد کرد با مشارکت مخاطبان سایت، این طرح در سایت چارقد اجرا شود.

«لبه‌ی تیز چارقد بناست چه چیزی را ببُرد؟»

در ادامه ارائه نظرات و بیان پیشنهادها و انتقادات درباره نشریه چارقد و طراحی جدید آن، آقای میثم رمضانعلی به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: یکی از مسائل اصلی در سبک زندگی، ارتباط با دیگران است. شیوه‌های ارتباط با دیگران و ارتباط درست را نمی‌توان با آموزش انتقال داد و به راحتی به مخاطبان منتقل کرد، بلکه این کار را تنها می‌توان با بیان مطالب سبک زندگی آموزش داد و برای مخاطبان نهادینه کرد. وی در ادامه گفت: مثلا مفهوم غیرت را نمی‌توان صرفا با نوشتن مطالب درباره غیرت آموزش داد، بلکه باید در زمینه بیان خاطرات و نوع رفتار و سبک زندگی درست، آن را منتقل کرد.

میثم رمضانعلی در ادامه گفت: مخاطب مطالب مرتبط با زنان و دختران تنها خود آنها نیستند بلکه در بیشتر موارد آقایان هم مخاطب این مطالب هستند و باید برای این دسته از مخاطبان نیز برنامه‌ریزی کرد. وی همچنین در ادامه به لزوم پرداختن به سوالات و مسائل بنیادی اشاره کرد و گفت: باید بدانیم چارقد قرار است چه کاری انجام بدهد؟ قرار است نماینده چه جریان رسانه‌ای یا فرهنگی باشد؟ لبه‌ی تیز چارقد بناست چه چیزی را ببُرد؟

نفوذ انگاره‌های فمینیستی در همه‌ی موارد مشهود هست. مباحثی که مطرح می‌شود با دیدگاه فمینیستی در سایت‌های مختلف را اگر شما پیگیری کنید، به شدت تحت تاثیر قرار می‌گیرید و من فکر می‌کنم نتوانید بعضی شب‌ها به سادگی بروید و بخوابید. بعضی مطالب را وقتی می‌خوانم و حجم مطالب فمنیستی‌ئی که تولید می‌شود را می‌بینم، شوکه می‌شوم. این همه سایت فمینیستی دارد فعالیت می‌کند که هر کدامشان در یک قاعده‌ای مشغول فعالیت هستند. این همه مطلب که سراسر انگاره‌های فمنیستی را در موضوع زنان و خانواده و اجتماع دارد تبلیغ می‌کند، نیاز به دقت دارد

مخاطب جهانی، با تکیه بر تمدن اسلامی

این فعال فضای مجازی همچنین گفت: فاکتورهای الگوسازی شخصیت زن را باید براساس تمدن اسلامی ایرانی فراهم کرد تا تنها زنان ایرانی مخاطب ما نباشند و بتوانیم حتی بر زنان خارج از ایران نیز تاثیر بگذاریم. وی در ادامه با بیان اینکه باید به رنگ‌ها نگاه فرهنگی بکنیم و ببینیم هر کدام از آنها چه مفهومی دارند گفت: مثلا رنگ بنفش به نماد جریان فمینیستی ایرانی تبدیل شده است. ما هم باید رنگ‌ها را به خدمت بگیریم و مثلا رنگ فیروزه‌ای را نماد حرکت در جهت تبیین مسائل مرتبط با زنان و دختران قرار بدهیم و آن را نهادینه کنیم.

وی در بخش پایانی نظرات خود با اشاره به لزوم بهره‌گیری از «شورای تیتر» در نشریه چارقد گفت: بسیاری از نویسندگان سطح میانی ما، در انتخاب تیتر دقت و حساسیت لازم را ندارند. گرچه پیشنهاد تیتر باید از جانب نویسنده انجام شود اما یک نفر یا یک تیم باید به انتخاب تیتر بپردازند. تیترها به شدت در رجوع مخاطب تاثیرگذار هستند و باعث بیشتر دیده شدن مطالب شده و سیاست‌های کلی چارقد را نیز در نظر می‌گیرند.

شعار خوب، تضمین بازگشت مخاطب

پس از آن، حسن فکوری به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: سایت چارقد آنطور که لازم است، در سایت‌های دیگر لینک نشده و معرفی نشده است. مخصوصا شعار دخترانه سایت، خیلی از مخاطبان را دور می‌کند و باعث می‌شود مردان اشتیاقی برای مشارکت در چارقد و حتی خواندن مطالب نداشته باشند. وی همچنین گفت: چارقد تنها به فکر مخاطبانی است که چادری و محجبه هستند و نتوانسته دیگران را جذب کند و بر روی آنها تاثیر بگذارد.

حسن فکوری همچنین با تاکید بر پیشنهاد تغییر رنگ هفتگی یا روزانه لوگو گفت: یک شعار خوب می‌تواند به خوبی مخاطبان را حفظ کند و آنها را دوباره به سایت برگرداند. بنابراین لازم است یک شعار جذاب برای نشریه چارقد انتخاب شود. وی گفت: صفحه «درباره ما»ی سایت به هیچوجه رسا نیست و مفهومی را منتقل نمی‌کند. بهتر است توضیحاتی درباره تاریخچه و اهداف در «درباره ما» گنجانده شود. همچنین از بخش سمت چپ سایت می‌توان برای نشان دادن مطالب محبوب و پربازدید استفاده کرد. مطالب مرتبط با هر نوشته باید در زیر نوشته لینک شود. علاوه بر این سایت باید حجم پایینی داشته باشد تا بهتر و سریع‌تر دیده شود.

روزنامه الکترونیک + امکانات اجتماعی

در ادامه بیان نظرات از سوی حاضران در جلسه، آقای محسن پاک‌نیت گفت: با توجه به توقعات مخاطبان جدید، سایت چارقد باید به سمت تعاملی شدن برود. مخاطب جدید دوست دارد خیلی راحت به اطلاعات دست یابد. دوست دارد امکاناتی کاملا مجانی در اختیار او قرار گیرد. انتظار او از سایت مورد علاقه‌اش این است که تولدش را تبریک بگوید. بتواند در سایت مشارکت کند و تعامل کند.

وی در ادامه با تاکید بر کارکردهای جدید شبکه‌های اجتماعی گفت: اگر دغدغه این را داریم که مخاطب در منزل هم به چارقد دسترسی داشته باشد، باید برای سایت چارقد بخش فروم (forum) طراحی کنیم تا کاربران بتوانند با کاربران دیگر و نویسندگان چارقد ارتباط برقرار کنند. این کار باعث می‌شود کاربران همراه سایت بمانند.

عضویت در سایت، مخاطبان را همراه می‌کند

محسن پاک‌نیت در ادامه، پیشنهاداتی برای بهتر شدن ارتباط کاربران با سایت مطرح کرد و گفت: تقویم ماه را می‌توان با نمادها و در زمینه‌های مرتبط با حجاب و عفاف طراحی کرد و به عنوان والپیپر به مخاطبان هدیه داد. وی در ادامه با اشاره به روند رو به رشد استفاده از مالتی‌مدیا در اینترنت، پیشنهاد کرد محتوای صوتی و تصویری نیز در چارقد منتشر شود. وی همچنین گفت: کاربر زمانی احساس نزدیکی به سایت می‌کند و یک سایت یا نشریه الکترونیک را متعلق به خودش می‌داند، که بتواند عضو سایت بشود و در آن مشارکت کند.

این فعال فضای مجازی همچنین پیشنهاد کرد: باید این سایت مسابقه برگزار کند. مسابقه طراحی لوگو، عکاسی و غیره می‌تواند تعامل بین مخاطبان و سایت را بالا ببرد. وی در پایان گفت: زمانی بخش عمده‌ای از تاثیرگذاری رسانه‌ای به عهده وبلاگ‌نویسان بود، اما امروز اینگونه نیست و وبلاگ‌نویسان به حاشیه رفته‌اند. بنابراین باید سایت چارقد از یک فضای وبلاگی به سمت اجتماعی شدن برود و بتواند از کارکردهای شبکه‌های اجتماعی استفاده کند. جبهه جدید جنگ نرم، جبهه وبلاگ‌نویسان نیست، بلکه جبهه جنگ نرم در شبکه‌های اجتماعی جریان دارد.

مردان، نیمه دیگر مخاطبان چارقد

پس از آن حجت‌الاسلام علی مجاهد به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: چون نیمی از بازدیدکنندگان و مخاطبان سایت، آقایان هستند باید برای آنها هم به تولید محتوا پرداخت. وی همچنین گفت: برای حفظ مخاطبان، باید دنیای مجازی را به دنیای حقیقی ارتباط داد. این کار باعث می‌شود مخاطبان خود را وابسته به سایت احساس کنند. ما حتی می‌توانیم طرح روسری ارائه بدهیم. و اقداماتی از این دست که چارقد را وارد دنیای حقیقی مخاطبانش کنیم.

دبیر سرویس، حلقه مفقوده

در ادامه برنامه، مجید ایرانشاهی پیشنهادها و نظرات خود را در جمع فعالان و نویسندگان نشریه الکترونیک دخترانه چارقد اعلام کرد و گفت: می‌توانیم لیستی از وبلاگ‌هایی که درباره عفاف و حجاب می‌نویسند را در کنار سایت قرار بدهیم. وی همچنین گفت: در سبک جدید چینش سایت معلوم نیست چه مطالبی تازه منتشر شده و چه مطالبی قدیمی است. این سبک چینش باعث تشتت افکار می‌شود. مجید ایرانشاهی در پیشنهادی برای ایجاد انگیزه بیشتر در هیئت تحریریه چارقد گفت: حلقه مفقوده ارتباط بین هیئت تحریریه، دبیر سرویس است که می‌تواند به راحتی ارتباط بین سردبیر و تحریریه را برقرار کند. داشتن دبیر سرویس می‌تواند حجم زیادی از کار سردبیر را کم کند.
وی در ادامه خواستار اضافه شدن سرویس اجتماعی و همچنین ستون حقوق زنان و نقد فمینیسم در سایت چارقد شد. ایرانشاهی همچنین پیشنهاد کرد در بخش اندیشه نشریه چارقد، مناظره‌هایی درباره مسائل مرتبط با زنان برگزار شود. وی همچنین ایجاد بخش معرفی کتاب را یکی از عناصر بسیار حیاتی برای نشریه چارقد برشمرد.

درهمین رابطه:

گزارش اولین قسمت از نشست

گزارش تصویری