لقمه‌ای که دور سرمان می‌چرخانیم!

تمام‌قد، دخترعمو و هم‌مدرسه‌ای نیم‌قد، وقتی از دبیرستانشون برمی‌گشت، متوجه رفتارهای عجیب نیم‌قد شد. از تماس‌های تلفنی یواشکی تا پیامک‌هایی که دم به دم برای نیم‌قد میومد، میشد حدس زد که چه اتفاقی افتاده. اولش نیم‌قد کمی مردد بود که راجع به ارتباطش با یه پسر، با تمام‌قد حرف بزنه یا نه، اما یواش یواش به صرافت افتاد که محض خودنمایی هم که شده کمی حسادت تمام‌قد رو قلقلک بده و یه چیزهایی تعریف کنه.

تمام‌قد خیلی رفت تو فکر، چیزی به ذهنش نرسید، نمی‌دونست کاری که می‌خواد بکنه درسته یا نه، هرچند سنش کمتر از قد و نیم‌قد بود، ولی خیلی بهتر و بیشتر از این دو تا خواهر مسائل رو می‌فهمید و حلاجی می‌کرد. با این حال تصمیم گرفت بخشی از چیزهایی که از نیم‌قد شنیده بود، با قد در میون بذاره.

رفت پیش قد و جریان رو بهش گفت. قد باورش نمیشد، شاید هم نمی‌خواست باور کنه، می‌گفت اصلا کی از خواهر دماغ کوفته‌ای من خوشش میاد؟!

تمام‌قد گفت: “چرا می‌خوای صورت مساله رو پاک کنی؟ چرا فکر می‌کنی این خیلی دور از ذهن و غیر قابل‌باوره؟ آمار گرفتند و میگند که فقط تا ده سال پیش ۴۰درصد جامعه آماریشون که دختران دانش‌آموز بودند، با جنس مخالف ارتباط داشتند. حالا تا امروز رو خدا می‌دونه چقدر این ارقام تغییر کرده. وانگهی این نسبت انقدر زیاد هست که چندان دور از دسترس نباشه، یه‌جورایی میشه گفت از هر دو نفر یکی… .”

قد حرف تمام‌قد رو قطع کرد و گفت: “در مورد این آمار و ارقام که باید مراجع ذی‌صلاح تصمیم بگیرند، اگه اینطوری باشه که تو میگی، اونوقت وزارت فخیمه آموزش و پرورش رو زیر سوال بردی، تو هم میشی مثل کامران نجف‌زاده* که هم‌صدا با شبکه‌های بیگانه قصد دارند مدرسه رو نا امن نشون بدند، اصلا نکنه تو هم ایادی استکبار جهانی و صهیونیست بین‌المللی؟!”

تمام‌قد خیلی با قد حرف زد تا اقناعش کنه که نباید چشمش رو به حقیقت ببنده، ما زودتر خطر رو حس کنیم و علاجش کنیم بهتر از اینه که بعد ها غریبه‌ها بشینند به مصائبمون بخندند.

قد که حالا گویا کوتاه اومده بود شروع کرد به نظریه دادن و گفت: “من بارها گفتم که باید علاج واقعه پیش از وقوع کرد. باید از پیش‌دبستانی‌ها تفکیک کنیم.

چراکه روحیات دخترها با پسرها متفاوته و باید از هم جدا بشند تا مشکلی براشون پیش نیاد. دخترها‌ عروسک‌بازی‌ رو دوست دارند و پسرها ماشین‌بازی رو. اگر به پسرها عروسک بدید با اون بازی نمی‌کنند. به خاطر این روحیه متفاوت، تفکیک جنسیتی در دوره پیش‌دبستانی لازمه. یا اصلا حالا که ما زورمون به دانش‌آموزها نمیرسه، باید سراغ دانشگاه‌ها بریم! اصلا چندین باری هم تذکر دادم که این چه وضعشه؟!

جلو ضرر رو هر جا بگیریم منفعته! باید بشه عین همین دبیرستان‌ها. اون‌موقع هم هرکس خواست آمار بده و این بار جای دبیرستان‌ها، خواست وضعیت دختران دانشجو رو ببره زیر ذره‌بین، ما هم ادعا می‌کنیم که هر کاری ازمون برمیومده کردیم و این آمار ها اشتباهه و… .

من با این نوع تفکیک سخت‌گیرانه موافقم. بیایم با خودمون تعارف نداشته باشیم! چرا اینقدر ازدواج دانشجویی رو ترویج بدیم؟! چرا به دانشجویانی که ازدواج می‌کنند سکه بدیم؟! بیایم ما هم آمار ها رو بررسی کنیم، اصلا بیشتر ازدواج‌های دانشجویی منجر به طلاق میشه…”

تمام‌قد دیگه به حرف‌های قد گوش نمی‌کرد. می‌دونست که اگه تفکیک جنسیتی علاج واقعی این معضل بود، وضع دانش‌آموزان باید طور دیگری می‌بود. پیش خودش می‌گفت: “کاش ساکت می‌موندم و یه‌جورایی خودم این مشکل رو حل می‌کردم.”

حاکی: چندی پیش، آقای محمود گلزاری بخشی از نتایج حاصل از سه دهه پژوهش خود، در زمینه مسائل دانش‌آموزان دختر رو رسانه‌ای کرد که با واکنش تند، و مثل همیشه انکاریِ وزیر آموزش و پرورش روبرو شد.

پیشتر جناب وزیر در واکنش به آمار اعتیاد دانش‌آموزان هم گفته بود: درباره اعتیاد دانش‌آموزان، یکی از مدیران کل ما، تحقیقاتی را برای یک دستگاه انجام داده که خبر از آمار و ارقامش ندارم! من از کیان خانواده بزرگ آموزش و پرورش دفاع می‌کنم که بگویم مدرسه امن است. اگر بگویم امن نیست، چه چیزی برای آموزش و پرورش می‌ماند؟!

لازم به ذکر است، بخشی از گفته‌هایی که از زبان قد در بند آخر نقل شد (تاکید می‌کنم: تنها بخشی از آن) عین مصاحبه خانم لاله افتخاری (نماینده مجلس) است که با جملات طنز آلودِ پرورده‌ی ذهن آشفته‌ی نگارنده، در هم آمیخته.

مجددا لازم به ذکر است، با ورود نمایندگان محترم مجلس خبرگان به مقوله تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها، برنامه‌های جدیدی از سوی وزارت علوم برای این مقوله عنوان شد که نسبت به طرح‌های قبلی امیدوار کننده‌تر و قابل اجراتر به نظر می‌رسد. امید که مثمر ثمر باشند.

*برنامه پارک ملت که از شبکه یک سیما پخش می‌شد، به مناسبت روز خبرنگار، از کامران نجف‌زاده به‌عنوان مهمان دعوت کرده بود. نجف‌زاده وقتی می‌خواست از مشکلات حرفه خبرنگاری بگه، به گزارش از مدرسه‌ای اشاره کرد که چند سال پیش دچار حریق شده بود و همه دانش‌آموزانش دچار سوختگی شده بودند و سالهاست که آموزش و پرورش قصد داره دیه اونها رو بده، اما هنوز این اقدام صورت نگرفته. نجف‌زاده گفت، بعد از پخش این گزارش، وزیر آموزش و پرورش طی مصاحبه‌ای گفته بود که رسانه‌ای کردن اینگونه مسائل در جهت اهداف کشور های خارجی‌ست و مناسب وضع کشور نیست که این حرف‌ها زده بشه!

یا حق