حجاب؛ هویت زن مسلمان را شکل می دهد پوششی برای گوهر وجود

تاریخ گواهی می دهد که جهان پس از برگزاری اولین کنفرانس ضدنژادپرستی در ابتدای سپتامبر ۲۰۰۱ که به کنفرانس دوربان شهرت یافت، شاهد عظیم ترین تروریسم دولتی تاریخ با سناریویی از پیش طراحی شده بود که از سوی دولت آمریکا و انگلیس با حضور متحدان آنها بوده است که آتش این تروریسم دولتی همچنان دامن ملتها را رها نکرده است.
و امروز درحالی شاهد ترور یک زن مسلمان به جرم حجاب اسلامی در قلب توحش مدرن اروپایی هستیم که مدت زمان کوتاهی از دومین کنفرانس نژادپرستی گذشته است و معلوم نیست این داستان قرار است به کجا ختم شود؟
شهادت دکتر «مروه الشربینی» که در اوج مظلومیت و در برابر دیدگان همسر و طفل خردسالش در صحن علنی بی دادگاه آلمان انجام گرفت، بار دیگر نفاق و دورویی غربی ها را نشان داد که از یک طرف مسائل کشورهای دیگر بویژه کشورهای اسلامی را بزرگ نمایی کرده و بر طبل توخالی حقوق بشر می کوبند و از سوی دیگر در برابر چنین فجایعی سکوت اختیار می کنند. آنچه امروز برای ملتها آشکار گردیده، این است که کشورهای غربی که هر روز ادعاهای دروغینی درباره حقوق بشر و نقض حقوق ملتها مطرح می کنند، تنها هدفشان تحقق خواسته های سلطه جویانه شان بر ملتهاست.

این روزها درحالی شاهد مرگ حقوق بشر در اروپا هستیم که وقتی زن مسلمانی به دلیل داشتن حجاب، امنیت جانی ندارد، عده ای در کشور دم از حقوق بشر در غرب می زنند و مروج فرهنگ بی بند و بار غربی می شوند و بی حجابی را نشانه تمدن می دانند!
شهادت و جنایت علیه زن باردار مصری در آلمان، دموکراسی و ادعای مردم سالاری غرب را به چالش کشید و این مسئله باید برای کسانی که سعی دارند مبلغ فرهنگ بی حجابی و بدحجابی باشند، درس عبرت باشد.
گزارش امروز و فردای کیهان را به نقد و بررسی هویت زن مسلمان و چگونگی فرهنگ سازی مسئله حجاب در جامعه و نقض حقوق بشر در کشورهای غربی اختصاص داده ایم.
نماد مقدسی به نام حجاب
حجاب نماد مقدسی از اسلام و حافظ شخصیت زن مسلمان است، و به عنوان یک اصل اسلامی، قرآنی و یک ضرورت دینی به حساب می آید و نقطه مقابل آن بی حجابی و بدحجابی است که گامی به سوی بی بندو باری محسوب می شود.
به اعتقاد کارشناسان مسائل اخلاقی و دینی، اسلام با آزادی زنان مخالف نیست، بلکه با فرهنگ استعماری مخالف است. امروزه استکبار جهانی در کشورهایی که داد تمدن می زنند، به مخالفت با حجاب برخواسته است که این مسئله باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
به همراه عکاس روزنامه به میدان هفت تیر رفتیم. پشت ویترین یکی از مغازه ها با چند خانم که برای خرید مانتو آمده اند، مشغول گفت وگو می شوم تا نظرشان را درمورد مدلها و رنگهای متنوع مانتوها جویا شوم. یکی از آنها پیش دستی می کند و داوطلب می شود، با صراحتی که در کلامش وجود دارد و حجب و حیایی که در لابه لای صحبتهایش نهفته است، می گوید: «خانم به خدا اسم این لباسهای تنگ، کوتاه و نازک با رنگهای قرمز، بنفش جیغ، آبی تند که مانتو نیست، بیشتر به درد میهمانی های زنانه می خورد، فروش و تبلیغات این لباسها که در مانکن های مختلف در جلوی چشم پسران جوان و مردان به نمایش درمی آید، دور از شئونات اسلامی است.»
خانم دیگری که همراه اوست، رشته کلام دوستش را ادامه می دهد و ضمن تأیید صحبتهای او می گوید: «نمی دانم چطور عده ای حاضر می شوند با پوشیدن این لباسهای بدن نما خود را عروسک خیمه شب بازی غربی ها کنند و فریب تبلیغات دروغین آنها را بخورند و در نهایت هم خود را انسان هایی متشخص و متمدن بنامند.»
این خانم که دل پرخونی از تبلیغات زننده غربی ها در ماهواره و سی دی ها برای عرضه پوشاک دارد، می گوید: «متأسفانه عده ای فرصت طلب و سودجو که از هویت و تمدن هیچ نمی دانند برای جوانان ما تصمیم گیری می کنند، حال آنکه ما باید برای آنها الگو باشیم. لباسهای سنتی و مناطق شمالی کشورمان مثل بندر ترکمن از تنوع رنگ و دوختهای زیبایی برخوردارند که با ترویج آنها باید با تبلیغات بی پایه و اساس غربی و تهاجم فرهنگی مبارزه کنیم.»
حجت الاسلام والمسلمین خلیل منصوری محقق و پژوهشگر مسائل دینی و اعتقادی در گفت وگو با گزارش روز کیهان با تأکید بر اینکه هویت هر کسی را مجموعه ای از بینش ها و نگرشها، شکل می بخشد، می گوید: «یکی از اهداف مهم پیامبر گرامی اسلام«ص» هویت بخشی به فرد مسلمان بود و می خواست تا مسلمانان هویت مستقل پیدا کنند.»
وی با تأکید بر اینکه پیامبر«ص» همان اندازه که به اصول هویت بخشی به مسلمانان اهمیت می داد، به نمادها نیز توجه داشت، تصریح می کند: «یکی از مسائلی که موجب می شود تا مسلمان از غیرمسلمان بازشناخته شود، مسئله حجاب مردان و زنان است. دستور حجاب در کنار عوامل دیگری به هویت بخشی مسلمانان از غیرمسلمانان کمک بسیاری می کند.»
منصوری در ادامه می گوید: «اسلام همان اندازه که برای تزکیه باطن و بینش ها و نگرش ها توجه دارد برای ظواهر و نمادها هم ارزش قائل می شود. زیرا هر یک از ظاهر و باطن در یکدیگر تأثیر شگرف و بسزایی به جا می گذارد. و بخاطر این مسئله در حوزه باطن توجه به مسئله عفت دارد تا به این وسیله، روح و باطن مسلمان را به گونه ای سازد تا عناصر ضد دین نتوانند در شخصیت فرد مسلمان تأثیر منفی به جا بگذارند و در حوزه رفتاری نیز با وضع حکم حیا می کوشد تا مسلمان را از رفتارهای ضدهنجاری دور نگه دارد و در حوزه ظاهری و نمادها، نیز با وضع حکم حجاب، شرایطی را فراهم می آورد تا انسان مسلمان در سپری قرار گیرد که دشمنان نتوانند به حریم انسانیت وی تعرض کنند.»
حجاب دژ مستحکم و استوار
حجت الاسلام منصوری در ادامه می گوید: «به همان اندازه که در اسلام سخن از اهمیت عفت و حیا به میان می آید، به همان اندازه حجاب به عنوان دژ مستحکم و استوار هویت از جایگاه و ارزش خاصی برخوردار است.»
وی می گوید: «در دوره معاصر، زنان الجزایری با شناسایی و درک جایگاه و ارزش بسیار این عامل هویت بخش، به سوی حجاب رو آورده و آن را به عنوان یک ابزار مبارزاتی در برابر استعمار فرانسه به کار گرفتند، این گونه بود که دشمن با درک اهمیت و ارزش حجاب در هویت بخشی به مسلمانان و بویژه زنان آن، نوک حملات را به سوی حجاب نشانه گرفته اند.»
منصوری اضافه می کند: «حجاب هر چند که به ظاهر یک نماد ارزشی است ولی به سبب کارکردهای چندگانه اش هماره از سوی استعمارگران و دشمنان اسلام مورد هجوم و هتک بوده است، زیرا مسلمانان با این نماد ظاهری و اجتماعی است که خود را از دیگران در جوامع سکولار باز می شناسند. بنابراین مبارزه با حجاب از سوی دشمنان، به معنای مبارزه با کلیت اسلام است، زیرا هرگاه جامعه ای از شعائر و نمادهای ارزش خالی شود به سادگی در معرض تحلیل و فروپاشی فرهنگی و فکری قرار می گیرد و در یک فرآیندی به همسان سازی فرهنگی با دیگر گروهها و مذاهب اجتماعی می رسد.»
تاکید قرآن بر حفظ حجاب
آیاتی بسیار در قرآن چون آیات ۵۹ و ۶۰ سوره احزاب به صراحت و نیز در آیات ۳۲، ۳۳ و ۵۳ سوره احزاب به شکل کنایه و نیز ۱ تا ۶ سوره مومنون به مسئله حجاب پرداخته است. گاه به صراحت می فرماید: ای پیامبر، به زنان و دختران خود و زنان مومنان بگو که چادر خود را، بر خود فرو پوشند این مناسب تر است، تا شناخته شوند و مورد آزار واقع نگردند و خدا آمرزنده و مهربان است. (احزاب آیه ۵۹)
و یا در آیاتی همانند آیه ۲۵ سوره قصص در گزارش داستان ملاقات حضرت موسی(ع) با دختران شعیب(ع) از شیوه رفتاری دختر ستایش به عمل می آورد و دیگران را بدان تشویق و ترغیب می کند و هم چنین در مواردی دیگر بر این نکته تاکید کرده است که چگونه حجاب با کارکردهای متفاوت و گوناگون خود توانسته و می تواند به انسان مسلمان هویت بخشد و او را در مسیر کمال یاری و مدد رساند.
اسلام هراسی دشمنان
مورد حمله قرار گرفتن یک بانوی مسلمان به جرم داشتن حجاب در کشوری که ادعای دموکراسی آن گوش فلک را کر کرده است، جای تاسف و تامل دارد. این خیانت نشان می دهد که دشمنان در
«اسلام هراسی» به مرحله ای رسیده اند که تمام ملاحظات بین المللی و حفظ ظواهر را کنار گذاشته اند.
محمدجعفر سبحانی، کارشناس علوم سیاسی با اشاره به اینکه در شهادت مروه الشربینی تمام نمادهای مظلومیت وجود دارد، می گوید: «این حادثه جواب خدا به ماجرای مرگ ندا آقا سلطان در داخل ایران بود. غربی ها در تبلیغات خود سعی کردند کشته شدن وی را منصوب به نظام کنند، آنها از همین اهرم بیشترین تبلیغات را علیه جمهوری اسلامی به کار بردند و همه یک صدا آن را پوشش می دادند تا اینکه قضیه شروینی پیش آمد و آنها سکوت معناداری کردند و در همین سکوت هم بی آبرو شدند.»
وی می گوید: «این ماجرا یک بار دیگر ثابت کرد همه معیارهای غربی و ارزش هایی که آنها مدعی هستند، تنها در حد شعار بوده و آنها از این ارزش ها فقط به عنوان ابزاری برای تحت فشار قرار دادن کشورهای مستقل غیرغربی استفاده می کنند.»
سبحانی اضافه می کند: «مصادیقی چون حقوق بشر و حقوق زن و موارد مشابه فقط در چارچوب مهار اسلام و ارزش های اسلامی به کار گرفته می شود. به عنوان نمونه غربی ها در مورد بانوان مغرب زمین و پذیرش اسلام و حجاب توسط آنها، خود را مجبور می بینند که اسلام هراسی را در میان توده های اروپایی و غربی ایجاد کنند و به آن دامن بزنند. و شهادت مروه الشربینی حاصل همین اسلام هراسی و سالها تبلیغات دروغین غرب علیه اسلام بود.»
حجاب، نماد ارزشهای انسانی
به اعتقاد کارشناسان فرهنگی، حجاب در جهان غرب و تمام دنیا به نماد ارزش های انسانی و نماد پایداری فرهنگ اسلامی در مقابل فرهنگ مبتذل غرب تبدیل شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمدرضا میرتاج الدینی، عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با گزارشگر کیهان در مورد حجاب نماد هویت زن مسلمان و راهکارهای فرهنگ سازی آن در جامعه می گوید: «در هرکجای عالم زنان مسلمان که با حجاب در مجامع عمومی حاضر می شوند، پرچم ارزش های اخلاقی و دینی و هویت زن مسلمان را با خود حمل می کنند و این پرچم برافراشته دیانت، معنویت و گرایش انسانها به سوی دین خدا و احکام پیامبران و آموزه های دینی آنها را نشان می دهد.»
وی با تاکید بر این مسئله که حجاب زن مسلمان همچون نوری در ظلمتکده فرهنگ غرب شروع به تابیدن کرده است و نور آن کم کم تمام جوامع را دربرمی گیرد، تصریح می کند:« در مقابل متولیان فرهنگ ابتذال و بی بند و باری غرب که خود را در مقابل این حقیقت ضعیف دیده اند تلاش می کنند فرهنگ بی هویتی غرب را به جوامع اسلامی صادر کنند و از سالها قبل این تهاجم فرهنگی را آغاز کردند.»
وی تاکید می کند: «همانطور که حجاب زن نماد فرهنگ اسلامی و مقاومت در مقابل بیگانگان و سلطه فرهنگی غربی است، بی حجابی و گرایش به فرهنگ غرب و تبلیغ و گسترش بی حجابی هم نشانه تسلیم در مقابل فرهنگ بیگانگان است. گرایش به مدهای غربی، نوعی نشانه تسلیم در برابر فرهنگ غرب و سلطه پذیری آنهاست و این مسئله نشانه پیشرفت و تمدن نیست، حجت الاسلام میرتاج الدینی در ادامه خاطر نشان می کند: «تمدن و توسعه و علم و دانش در تمام دنیا، به دور از این نوع بی هویتی ها و بی بند و باری هاست. در هر جامعه ای انسانهای متعهد و پایبند به اخلاق و اصول اسلامی، جاده های ترقی را طی می کنند و افرادی که اهل فساد هستند، در منجلاب بدبختی ها غوطه ورند و جایی برای رشد علمی و تکنولوژی و پیشرفت را نمی توان در میان آنها پیدا کرد.»
وی با اشاره به اینکه حجاب یک پدیده فرهنگی مثل بدحجابی است و برای مقابله با مقوله های فرهنگی باید از شیوه های فرهنگی بهره جست، خاطر نشان می کند: «باید الگوهای زنده، خوب، پویا و شایسته را برای جوانان جامعه معرفی کنیم. قهرمانان جامعه بشری در عرصه های مختلف علم و دانش و سازندگی، نمونه اخلاق و عفاف هستند که جوانان و دختران جامعه باید از آنها الگو بگیرند. فرهنگ حجاب باید به صورت زیبا و شایسته آن چنان رواج یابد که نمونه انسان های متمدن و بااخلاق و قابل احترام در جامعه، چنین افرادی باشند.»
میرتاج الدینی به اختیارات و راهکارهای مسئولان در فرهنگ سازی مسئله حجاب هم اشاره می کند و می گوید: «این مسئله میدان وسیعی را دربرمی گیرد، از یک طرف ایران اسلامی است و از طرف دیگر تمام دولتهای غربی و کشورهایی که در مقابل این تفکر ایستاده اند قرار دارند و این یک مصاف نابرابر است. ما در این ۳۰سال بعد از انقلاب با تمام توان در برابر زورگویی های استعمارگران ایستادگی کردیم و این مصاف بسیار سنگین و بزرگی است. ما توانستیم ارزش های اسلامی را حفظ کنیم و پرچم جمهوری اسلامی را در دنیا برافراشته نگه داریم و برای تمام دنیا الهام بخش باشیم و امروز حجاب زنان در دنیا محصول ۳۰سال مقاومت انقلاب اسلامی ایران است. اگر آنها با استفاده از ماهواره و تبلیغات گسترده توانستند، جوانان ما را تحت تاثیر قرار دهند، ما هم توانستیم در قلب کشورهای اروپایی راه یابیم. حجاب دختران در مدارس فرانسه و انگلیس برای آنها به یک معضل تبدیل شده است و دموکراسی پوشالی غرب را به چالش کشیده است.»