اخیرا مشاهده شده که حجاب زنان ایرانی که به آن چادر می گویند وارد عراق شده و عبای سنتی زنان عراقی را از میدان به در کرده است.
به گزارش نشریه الکترونیکی چارقد به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایلاف: چادر زنان ایرانی مورد توجه بسیاری از زنان عراقی قرار گرفته است خانم سعاد راشد نویسنده این مقاله آورده است:
این در حالی است که عبای بغدادی از جمله پوششهایی است که زن عراقی با آن حریم خصوصی و عفت خود را حفظ می کند.
یکی از یورش های اجتماعی که بعد از سقوط نظام صدام حسین در سال ۲۰۰۳ در عراق مشاهده شده و تاثیراتی که پس از باز شدن مرزهای این کشور بر روی مسافران خارجی بر عادات و سنتهای مردم عراق گذاشته همان پوشش زنان ایرانی است.
پوشش زنان ایرانی که نام آن چادر است تهدیدی برای عبای زنان عراقی شده که معمولا رنگ آن مشکی است. این در حالی است که چادر زنان ایرانی دارای رنگها و نقشهای مختلفی است.
ایلاف افزود: برای اطلاع از علل گسترش چادر میان زنان عراقی، این پایگاه خبری اقدام به نظرسنجی از برخی زنان عراقی و دوزندگان چادر و فروشندگان آن، کرده است.
ایمان اسماعیل ۲۱ ساله و دانشجوی کانون معلمان به ایلاف گفت: پوشش چادر بخشی از تقلید کورکورانه ای است که اصلا زیبایی عبای زنان عراقی را ندارد.
وی افزود: زنان ایرانی عبای عراقی نمی پوشند و قصد دارند، لباس خود را به زنان عراقی تحمیل کنند.
ام علی یک زن عراقی معتقد است: پوشیدن چادر ایرانی به این معنی نیست که در پوشش لباس عراقی قصور شده باشد بلکه این پوشش بخشی از میراث ما و بر اساس محیط زندگی ماست .
عبدالله الخزرجی ۳۵ ساله و صاحب مغازه فروش عباهای آماده (چادرهای عربی) در منطقه کاظمیه در بغداد نیزگفت: پارچه ای که برای دوخت این نوع از چادر استفاده می شود، از ایران وارد می شود. به علاوه اینکه قیمت چادر نسبت به عبای عربی ارزانتر است.
همچنین حیدر موسوی ۵۶ ساله و صاحب کارگاه خیاطی در شهرک صدر می گوید: زنان ۱۵ تا ۳۰ ساله عراقی بیشتر تمایل دارند که از چادر ایرانی استفاده کنند زیرا که طبق مدروز است ولی زنان مسن تر از عبای عراقی استفاده می کنند، زیرا به بدن نمی چسبد و مانند چادر ایرانی از سر لیز نمی خورد.
دوزندگان چادر در مناطق شهرک صدر و کاظمیه در بغداد نیز معتقدند، دوخت چادر عراقی بسیار وقت گیر و زحمت آور است و باید با دست دوخته شود ولی چادر ایرانی را می توان با چرخ خیاطی دوخت و این کار بسیار آسان و با سرعت انجام می شود.
موسوی می افزاید: کشورهای چین، ژاپن، اندونزی و کره تولیدکنندگان این پارچه ها هستند و انگیزه گسترش این چادرها، صرفا اقتصادی و تجاری است.
اما جهاد الحسینی ۵۵ ساله و کارمند وزارت آموزش معتقد است که این نوع پوشش بخشی از یورش اجتماعی است که هدفش آلوده کردن شخصیت زن عراقی از طریق به حاشیه راندن میراث اجتماعی و فرهنگی است.
سلمان عباس الموسوی روحانی نیز در این باره گفت: اسلام از زن می خواهد که خود را بپوشاند، حال چه با چادر عراقی یا با چادر ایرانی، مساله مهم پوشش جاذبه های زن است.
جون هرکی دوست دارید دروغ نگویید.توی ایران جز بعضی پیرزن ها کسی چادر به سر نمیکند.شما بروید حجاب ترکیه ای های لاییک را ببینید بعد با دختران ایران مقایسه کنید