سهیلا میگفت که از هشت ماه قبل، با نگاه جدیدی این داستان را میخواند و در ماجراهای آن دقت میکند، مریم فقط برای ختم قرآن، هر سال این سوره را میخواند، اما حالا میخواست خود سوره را بخواند! ولی در این خواندنها و دقتها، سوالات زیادی برایش ایجاد شده بود، هم برای او و هم برای بسیاری دیگر، چراکه بعضی از قسمتهای این داستان، ظاهراً با عقل هماهنگ نیست، که در این فرصت قصد طرح و بیان چند مورد از آنها را بر مبنای منابع معتبر داریم:
* بعد از اینکه برادران پیراهن خونی دروغین یوسف را به نزد پدر می آورند یعقوب در جواب فرزندان میگوید صبری جمیل و نیکو لازم است. اما سوال اینجاست که صبر بر مقدرات الهی زیباست، ولی صبر بر ظلمی که در حقّ کودکی مظلوم روا شده، چهزیبایی دارد که یعقوب میگوید: «فصبر جمیل»؟
در جواب سه مورد را میتوان بیان داشت:
اولاً یعقوب از طریق وحیمیدانست که یوسف زنده است. ثانیاً اگر یعقوب حرکتی میکرد برادران جسارت بیشتری پیداکرده و بر سر چاه رفته، یوسف را از بین میبردند. ثالثاً نباید کاری کرد که راهتوبه حتّی بر ظالمان به کلّی بسته شود.
***
* در قسمتی از داستان دو نفر از زندانیان خوابی میبینند و از یوسف میخواهند که آن را تعبیر کند.
چرا حضرت یوسف (ع) خواب آن دو زندانی را فوری تعبیر نکرد و آن را به وقتی دیگر و ساعتی بعد موکول کرد؟
فخر رازی در تفسیر کبیر، چند وجه برای این موضوعبیان کرده است:
۱. میخواست آنها را در انتظار قرار دهد تا کمی تبلیغ و ارشادکند، شاید شخص اعدامی ایمان آورد و با حسن عاقبت از دنیا برود.
۲. میخواست بابیان نوع قضایی که نیامده، اعتماد آنان را جلب کند.
۳. میخواست آنها را تشنهترکند، تا بهتر بشنوند.
۴. چون تعبیر خوابِ یکی از آنها اعدام بود، حضرت کمی طفرهرفت تا آن شخص قالب تهی نکند.
***
* بعد از آنکه حضرت یوسف خواب عزیز مصر را به درستی تعبیر کرد در نزد او مقامی یافت، چرا حضرت یوسف پیشنهاد اعطای مسئولیّت برای خود را مطرح کرد؟ یا به تعبیر دیگر؛چرا یوسف طلب ریاست کرد؟
در پاسخ باید گفت او از خواب پادشاه، احساس خطر و ضرر برای مردمکرد و خود را برای جلوگیری از پیشآمدهای ناگوار اقتصادی لایق میدانست، پس برایجلوگیری از ضرر، آمادگی خود را برای قبول چنین مسئولیّتی اعلام کرد.
***
* چرایوسف (ع) در مقابل عزیز مصر از خود تعریف و تمجید کرد، مگر نه این است که قرآن میفرماید:«فلا تزکّوا انفسکم» ( سوره نجم آیه ۳۲) خود را نستایید؟
میتوان اینگونه گفت که ستایش یوسف، ذکرقابلیّتهاو تواناییهای خود ، برای انجام مسئولیّت بود، که میتوانست جلو آثار سوءقحطی و خشکسالی را بگیرد ، نه به خاطر تفاخر و سوء استفاده.
***
* با توجه به سابقه بدی که فرزندان یعقوب داشتند، چرا پدرشان مجدداً فرزند دیگرشرا به آنان سپرد؟
فخر رازی ( تفسیر کبیر) احتمالات متعدّدی را مطرحنموده که هر کدام از آنها میتواند توجیهی بر این موافقت باشد؛
۱. برادران از اقدام اولیهشان به نتیجهای که مورد نظرشان بود، (محبوبیّت در نزد پدر)نرسیده بودند.
۲. حسادت برادران نسبت به این برادر، کمتر از یوسفبود.
۳. شاید قحطی و خشکسالی شرایط ویژهای را پدید آورده بود که سفر مجّددرا ضروری میکرد.د
۴. دهها سال از حادثه اوّل گذشته و فراموش شده تلقّی میشد.
۵. خداوند متعال در حفظ فرزندش به او بشارت داده بود.
***
* در ماجرای یوسف برادران توطئه و خیانت کردند، ولی در ماجرای بنیامین اینمسایل نبود، پس چرا کلام یعقوب در هر دو مورد یک لحن و یک عبارت است؟ «بل سوّلت لکمانفسکم امراً فصبر جمیل»
تفسیرالمیزان اینگونه پاسخ میدهد: یعقوب میخواهد بگوید دوری این دو برادر نیز دنباله حرکت قبلی شما نسبت به یوسف است. یعنیتمام این صحنهها، دنباله همان کار زشت شماست.
تزیین و زیبانمایی زشتیها، گاهی توسّط شیطان؛ «و اذ زیّن لهم الشیطان اعمالهم» ( انفال آیه ۴۸) گاهی به وسیله زرقو برق دنیا؛ «اذا اخذت الارض زخرفها و ازّیّنت» (یونس آیه ۲۴) و گاهی توسّط نفسانسان است. «سوّلت لکم انفسکم» .
***
* چگونه است کهتنها یعقوب بوی یوسف را درک میکند؟ «اِنّی لاجد ریح یوسف»
در جواب میتوان گفت هیچ مانعی ندارد، همان گونه که انبیا، وحی را درک میکنند و ما آن را درک نمیکنیم، در بقیهامور نیز آنان چیزی را بیابند که ما نمییابیم.
مگر در آستانهی جنگ خندق، به هنگام کندن خندق، رسول اکرم (ص) از جهش برقی که از اصابت کلنگ بهسنگی نمایان شد، نفرمود: در این برق سقوط امپراطوریها را دیدم؟ امّا بعضی از افرادضعیف الایمان گفتند: پیامبر از ترس خود، دور شهر خندق میکند، ولی با هر ضربه و جرقّهای، از سقوط یک رژیم و حکومتی و پیروزی خود وعده میدهد!
شاید مراد از«بوی یوسف» خبر تازهای از یوسف باشد.
منابع:
۱. تاریخانبیا, ص ۴۲۹ با تلخیص .
۲. تفسیر المیزان
۳. بحارالانوار, چاپ بیروت , ج ۱۲ ص ۲۸۲ به نقل از عللالشرایع , با تلخیص .
مطلب جالبی بود
خود من تا حالا انقدر دقت نکرده بودم .
موفق باشید
خوب بود استفاده کردیم