۱۲ اردیبهشت، روز وزیر آموزش و پرورش!

بازدید سرزده علی احمدی از دبیرستان هیئت امنایی حضرت زهرا(س) واقع در منطقه شش تهران که عصر دیروز انجام شد، دارای حواشی زیادی بود.

وزیر آموزش و پرورش پس از حضور سرزده در دبیرستان حضرت زهرا(س)، بلافاصله برای ادای نماز به نمازخانه رفت. این در حالی بود که دانش آموزان و دبیران به علت حضور سرزده‌ی وزیر و هیئت ده نفره‌اش، کاملا شوک زده بودند.

حضور علی احمدی در هنگام زنگ تفریح و نماز دانش آموزان، سبب کنجکاوی آنان شد و باعث شد دانش آموزان با بی توجهی به تذکرات مسئولین مدرسه، از رفتن به سر کلاس ها طفره بروند و خواهان حضور در حیاط و جمع مسئولان باشند. به هر ترتیب پس از پیگیری و جدیت مسئولین مربوط، حضور دانش آموزان در کلاس‌ها انجام شد. این در حالی است که پس از گذشت تنها دقایقی از این ماجرا، قرار بر این شد که تعدادی از دانش آموزانی که با مکافات به سر کلاس ها رفته بودند برای شنیدن سخنان علی احمدی به حیاط بروند.

پس از قرار گرفتن دانش آموزان در صف‌ها، وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی که کمتر از ۴ دقیقه طول کشید روز معلم را به دانش آموزان تبریک گفت و از آنان خواست به خاطر گرمای هوا و قرار داشتن آنها در زیر آفتاب به سر کلاس‌ها بروند! این در حالی بود که پس از این سخنرانی کوتاه، نوبت به مصاحبه‌ی نسبتاً طولانی وزیر با اصحاب رسانه شد و عکاسان و فیلمبرداران حضور دانش آموزان کلافه را از زوایای مختلف و در همان گرما و زیر همان آفتاب ثبت کردند.

پس از اعلام رضایت همراهان وزیر مبنی بر حضور دانش آموزان در کلاس‌ها، نوبت به جلسه علی احمدی با دبیران رسید. در این جلسه که کمتر شبیه مراسم تقدیر از دبیران بود، علی احمدی در سخنانش بارها دبیران را تشویق به بازنشستگی یا بازخریدی کرد.

وی زمانی که یکی از دبیران در خصوص عدم هماهنگی صدا و سیما با اهداف فرهنگی پرورش دانش آموزان سئوال نموده و برای مثال به سریال حضرت یوسف اشاره نمود ، گفت: «چون تنها چند قسمت از این فیلم را دیده ام نظری درباره آن ندارم. اما همسر من هم نظر شما را دارد. بیشتر شما خانمها با دو همسره بودن حضرت یوسف مشکل دارید.» سخنان وزیر در حالی مطرح شد که اصلا پرسش آن دبیر هیچ ربطی به پاسخ وزیر نداشت.

از نکات جالب در امر دعوت از خبرنگاران برای پوشش این مراسم، جای خالی خبرنگار خبرگزاری دانش آموزان ایران- وابسته به سازمان آموزش پرورش- در این مراسم بود.

از دیگر حاشیه‌های این مراسم برخورد نامناسب شخصی که خود را مسئول خبری وزارتخانه آموزش و پرورش می‌خواند با مدیر دبیرستان حضرت زهرا بود. قضیه از این قرار بود که پس از حضور تعدادی خانم با پوشش نه چندان مناسب که خود را خبرنگار معرفی کردند، مدیر دبیرستان از آنها تقاضای کارت خبرنگاری می کند که بلافاصله مسئول خبری وزارتخانه وارد می‌شود و با بداخلاقی نسبت به مدیر اعلام می‌کند این خانم‌ها را من می شناسم و نیاز به کارت نیست و آن دو را به داخل دفتر می‌برد. این اتفاق سبب اعتراض شدید دبیران نسبت به این برخورد مسئول خبری شد.

در هنگام خروج علی احمدی از دبیرستان حضرت زهرا یکی از خبرنگاران در خصوص موضوع طرح کاهش سال تحصیلی دختران نسبت به پسران که چندی پیش توسط مشاور وزیر در رسانه ها مطرح شده بود پرسید که وی پاسخ داد:
«هیچ کس چنین جراتی ندارد.»

خبرنگار همچنین از طرح پیشنهادی همان مشاور که در خصوص جدا سازی کتاب های دختران از پسران مطرح شده بود سئوال نمود که مجددا جناب وزیر پاسخ داد:
«هیچ کس چنین جراتی ندارد.»

این حواشی عجیب در حالی اتفاق افتاد که چند روز پیش محمود احمدی نژاد در دیدار با جمعی از معلمان و در تجلیل از آنها، با بوسیدن دست معلمی که با فداکاری، دانش آموزان خود را از میان شعله‌های آتش نجات داده بود و در عین حال درصد زیادی از دست و صورتش سوخته بود، تجلیل از مقام شامخ معلمان را یادآور شده بود.