بسم الله الرحمن الرحیم
ماجرا از آن جایی شروع شد که خودمان هم نفهمیدیم کجا بود !
کجا هستیم
و کجا می خواهیم برویم
اصلا یادمان رفت به «کجا» فکر کنیم !
به کجا بودن و کجا رفتن…
و اما «« کجا ماندن »» را بیشتر پسندیدیم
سوالی اندر سوال
و ابهامی اندر ابهام
مانند (تست هوش مدرسه) اتوبوسی که معلوم نیست از کدام طرف حرکت می کند !
به قول بازیگر سریال «زن بابا» زودتر بریم سر اصل مطلب !!
آری
برایم تکراری شده
قبل از تعطیلات هر سال ، کلی تبلیغات می کنند که در رسانه چنین و چنان می کنیم!
بعد از تعطیلات هم کلی می گویند چنین و چنان کردیم !
بعدش هم برای جواب به این سوال که : » میگید نه ؟ «
می روند کلی گزارش از چند کودک و میانسال و کهنسال تهیه می کنند که نظر شما چه بود؟ می گویند عالی بود ، امسال بهتر شده !
(توی پرانتز هم بگم که خیلی جالبه که همه مردم در جواب دادن به گزارشگرها واقعا حرفه ای شده اند و دقیقا می دانند چه کلیشه هایی باید به کار برد تا نظرشان پخش شود)
خلاصه به به و چه چه ها همیشه به راه است …
اما نمی پرسیم چرا ؟
چگونه چنین شدیم ؟
آیا هر چیزی دیدنی و پسندیدنی است ؟
پاسخ سوالم کاملا واضح است .
آری
بزرگترین جفای یک رسانه به ملت ، این است که سلیقه های آنها را عوض کند!
و بعد همانها را به عنوان مسائلی همه گیر و مقبول ، دوباره به خوردشان دهد
معلوم است که با عوض کردن سلایق ، پاسخهای مورد پسند خواهید شنید .
مثال :
۱) به نسل بعد بگویید بی حجابی خوب است
۲) بعد جامعه را بی حجاب کنید
۳) حال بپرسید نظر شما راجع به بی حجابی چیست ؟
– عالیست . فقط مدتش رو بیشتر کنید !
درد از همینجا آغاز می شود که نسلی نفهمد سلیقه اش، (منحرفانه) در حال تغییر است .
برویم سراغ مطلب اصلی تر :
– سرگرم کردن و خنداندن شد هدف (به جای اینکه وسیله باشد)
– مردم نروند ماهواره ببینند
– خودمان همه چیز را برایشان فراهم می کنیم
اما به چه قیمتی ؟
رواج دادن فرهنگ فرزند سالاری
نشان دادن پدر و مادر ها به عنوان افرادی حریص ، لجوج ، نفهم ، یک دنده ، پرخاشگر ، دم دمی مزاج ، غیر قابل پیش بینی ، لوده و …
نشان دادن فرزندان به عنوان ناصحین والدین و خیرخواهان ایشان ، فرزندانی با عقل های کامل ِ درحال رشد؟
البته شاید بگویید اخرش که خوب تموم شد !
بله
در سیزده قسمت شما تمام فرهنگ اصیل دینی و ملی را پایمال می کنی تا در اخرش پدر و مادرها پشیمان شوند و از فرزندان دلجویی کنند !
ندامت والدین را در یک جشن عروسی ادغام میکنید و با خوشی ظاهری تزیینش مینمایید
ولی در واقع همش فریاد می زنید :
مال ومنال
دروغگویی به پدر و مادر
حرص و طمع …
همگی القا می شود ، چه بخواهید و چه نخواهید
اصلا یکی از شاید اگر قسمت اخر سریال رو ندید ! چه بلایی سرش میاد ؟!
اصلا بر فرض هم که دید، آیا اموزه های قسمت های قبلی از یادش میره ؟
و اما سریال دیگر که فقط پنهان کاری و دروغگویی به پدر و مادر را القا می کند حتی در حد ازدواج و طلاق فرزندان !
تهمت و دزدی و هزار خلاف دیگر را نشان می دهد تا بگوید از بی ادبان ادب بیاموز !
نسل کودک و نوجوان بیننده ی این سریال ، در سطحی از آگاهی و تشخیص نیست که بی ادب و با ادب را تا حدی تمییز دهد که الگو برداری معکوس از آنها نماید .
او می بیند و یاد می گیرد . همین!
اینها همه ترویج لودگی و نیز خنده به بیچارگان و اقشار محروم جامعه است .
آری من هم خندیدم ، من هم از دیدن قشر دارا و ندار تکان خوردم(که کمی بهتر از دیگر سریال ها بود) ، من هم همه ی قسمت ها را دنبال کردم …
ولی چه بدست آوردم ؟
چگونه بدست آوردم ؟
قطعا نخواهید گفت که : پس باز هم هیچ نگوییم و سانسور کنیم تا نسل بعدی چشم و گوش بسته بماند ؟
قطعا چنین نیست
هیچ نگفتن ، با چگونه نگفتن فرق دارد !
بگوییم اما درست بگوییم
رسانا باشیم به جای نارسانا
رسانه ای باشیم رهنما ، نه بیراهه نما …
بدانیم نسل بعد را به کجا می خواهیم ببریم
بعضی وقت ها همه چیز(!!!) را می گوییم تا به یک چیز دیگر(!!!) برسیم
کاملا بی ربط عمل می کنیم
مثل :
ظاهرمان چیزی است
اما در عمل به دنبال چیز دیگری هستیم!
دانسته یا نادانسته ، هر دو مذموم است ؛ چون هدف چیزی غیر از بایسته هاست
اینها همه مثال است تا بهتر درک کنیم که رسانه در عین پرفایده بودن ، فریب زن است .
باید دقت داشت تا از این ظرفیت بالا بهترین بهره را جست .
بدترین چیز این است که بر سر دوراهی ای باشیم که انتهایش را هم ندانیم :
هواخواه و هوادار هواپرستان باشیم ؟
یا نگاه عمیق به ورای دیوار ظواهر داشته باشیم ؟
امیدوارم به هر جایی می رویم ، اینجا نباشد و به اینجا ختم نشود
:
va ina taze hamash nis! ki va chi mitune jobrane inhame paiin ovordane sathe entezarate ma beshe? tamame zehne maro por kardan ba akhbaar, serialha ham age khub deghat konim mibinim oonam hamash akhbaare!