ایران، هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی

پایگاه اطلاع رسانی روزنامه لوموند مطلبی را به قلم آرمین عارفی روزنامه نگار ایرانی‏-‏ فرانسوی در مورد قرار گرفتن ایران در جایگاه هفتم جهان در زمینه مصرف لوازم آرایشی، منتشر ساخت‏.‏

نویسنده کتاب تور و چادر در گزارش خود آورده است‏:‏

بر اساس تحقیقات موسسه تحقیقات بین الملل وابسته به مرکز صادرات کانادا که در آن ایران، هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی را به خود اختصاص داد، ‏۷۴‏ میلیون ایرانی سالانه ‏۲‏ میلیارد و ‏۱۰۰‏ میلیون دلار صرف خرید لوازم آرایشی می کنند که این رقم ‏۲۹‏ درصد بازار لوازم آرایشی خاورمیانه را که میزان آن هفت میلیارد و ‏۲۰۰‏ میلیون دلار است، تشکیل می دهد‏.‏

این تحقیقات همچنین نشان می دهد که ‏۱۴‏ میلیون زن ‏۱۵‏ تا ‏۴۵‏ ساله ساکن شهرهای بزرگ، ماهانه ‏۷‏ دلار برای خرید لوازم آرایشی، هزینه می کند‏.‏

دستمزد ماهانه متوسط برای شاغلان در ایران حدود ‏۶۰۰‏ تا ‏۷۰۰‏ دلار و حداقل آن نیز ‏۳۰۰‏ دلار است‏.‏ این موسسه همچنین جوان بودن جمعیت ایران را که ‏۶۵‏ درصد آنان زیر ‏۳۰‏ سال هستند، توضیح این آمار می داند‏.‏

محققان این مطالعات خاطر نشان می کنند که این آمار تخمینی است و رقم واقعی هزینه خرید لوازم آرایشی، در دست نیست‏.‏

جمهوری اسلامی خود تولیدکننده لوازم آرایشی است، اما بخش اعظم این مواد وارداتی است که واردات قاچاق را نیز شامل می شود‏.‏

گزارش نویس لو موند در ادامه می گوید ‏:‏ هرگاه که دوستان و یا همکلاسی های فرانسوی من ، پای خود را به جمهوری اسلامی گذاشتند، تنها از یک چیز متعجب می شدند و آن هم آرایش غلیظ زنان ایرانی بود‏.‏ این در حالی است که آنان از ‏۳۱‏ سال پیش مجبور به داشتن حجاب هستند‏.‏ در مقابل زنان ایرانی نیز در برخورد با دختران فرانسوی غافلگیر شده و عنوان می کردند‏:‏ چقدر رنگ پریده هستند‏!‏ آن ها کمتر از پسران ما آرایش می کنند

نویسنده می افزاید‏:‏ در طول ‏۲‏ سال زندگی در ایران، ‏۴‏ دلیل برای این حجم از آرایش پیدا کردم‏:‏ نخست آن که حجاب ، تنها صورت را برای زنان باقی می گذارد که قابل نشان دادن است‏.‏ البته در سال های اخیر موهای مش شده زنان نیز بیشتر از گذشته در معرض دید قرار می گیرد‏.‏

دوم آن که در ایران، آرایش زیاد نیز مانند روسری های عقب رفته و در حال افتادن، نوعی سرکشی در مقابل دولت اسلامی قلمداد می شود‏.‏

دلیل سوم هم به شرقی بودن ایرانیان برمی گردد ‏.‏ آن ها همواره گونه ای از فرهنگ آرایش را داشته اند، حال می خواهد دوران شاه باشد و یا جمهوری اسلامی‏.‏ برای اثبات این مدعا کافی است به مهمانی ایرانیان در پاریس بروید‏.‏

دلیل چهارم هم آن که جوانان ایرانی ستاره های هالیوود را الگو قرار می دهند‏.‏ آن ها این بازیگران را در ماهواره هایی که به رغم ممنوعیت ‏-‏ در همه خانه وجود دارد‏-‏ می بینند‏.‏ مثلا آن ها فکر می کنند که در پاریس همه شبیه به لیدی گاگا آرایش می کنند‏.‏

صرف نظر از آرایش، باید گفت که تهران یکی از پایتخت های انجام عمل زیبایی بخصوص عمل بینی است که هزینه آن از ‏۵۰۰‏ یورو هم فراتر می رود‏.‏

۱ دیدگاه در “ایران، هفتمین مصرف کننده لوازم آرایشی”

دیدگاه‌ها بسته شده است.