اینبار زنان در بستنی میهن

عکسی در خبرگزاری ها پخش شد با عنوانِ تبلیغ بستنی میهن در دبی با عکس یک زن بی‌حجاب. شاید این موضوع به نظر آن‌چنان مهم نباشد (همان طور که نظرهای بسیاری از خوانندگان نشان از این اعتقاد داشت) اما به نظرم جای تفکر و تامل دارد.

من نمی‌خواهم در این یادداشت شروع کنم صحبت کردن از این که تولید کنندگان کوچک یا بزرگ جهان در بسیاری مواقع برایشان تنها فروش مهم است و حاضرند برای رسیدن به این هدف هرکاری انجام دهند و بنابراین در تبلیغات محصولشان که عامل مهمی برای بالا بردن تعداد خریداران است، دست به هرکاری که کالا را جذاب نشان دهد میزنند و روش بسیار ساده و بی‌زحمتش هم گذاشتن عکس چهره‌ی و یا اندام یک زن است. نمی‌خواهم بسط دهم این موضوع را که باید برای زن گریست که این چنین او را کوچک شمرده، استفاده‌شان از وی برای فروش کالاهای خودشان و در نهایت پول است ، این‌گونه تمام ارزش‌های وجودی زن را نادیده می‌گیرند و او را تنها ابزاری برای رسیدن به آمال و آرزوهای دنیوی و پوچ خود قرار می‌دهند.

من نمی‌دانم که این نوع تبلیغ برای بستنی میهن قانونی‌ست یا خیر. نمی‌دانم برای تهیه‌ی یک بیلبرد در یک کشور خارجی مهم قوانین کشوری‌ست که در آن آگهی صورت می‌پذیرد یا باید مقررات کشور آگهی‌دهنده نیز مطرح باشد. به هر حال اگر کارشان خلاف قانون باشد، قطعا مسئولین پیگیری کرده و برخورد لازم را خواهند داشت.

حرف اصلی من این است. محصولی مانند میهن برای تبلیغ، به محض این که محدودیات برایش برداشته شده، دست زده است به استفاده‌ی ابزاری از زن. برای خودم سوال بود که خب، چه کاری راحت‌تر از این؟ سریع زنی که صورت آرایش‌کرده و پوست لطیفی دارد را بگذارند، آن هم از نوع عشوه‌گرش، آن هم با بدنی که تا جایی که به ما نشان داده شده برهنه است، حالا بقیه‌اش را ما نمی‌دانیم.

بله. در عصر و زمانی که ما در آن زندگی می‌کنیم ظاهرا متداول‌ترین و راحت‌ترینش می‌شود همین. به ذهن افرادی که مسئولیت طراحی دارند نیز، اگر بیشتر از این می‌رسید لابد عمل می‌کردند.

خب، ما ناراضی هستیم که چرا یک شرکت ایرانی (که ناخودآگاه اسلامی هم می‌آید تنگش) باید این طور برای فروش خودش عمل کند؟ اما به نظر من سوال این‌جاست. آیا ما توانسته‌ایم جایگزینی برای چنین نوع تبلیغاتی که به نسبه نتیجه و بازدهی‌اش مناسب باشد فراهم آوریم؟ تلاشی کرده‌ایم که زن را برداریم، بتوانیم با عناصر دیگر به همین اندازه جذابیت بیافرینیم تا هم آن تولید کننده بتواند به خواسته‌اش برسد و هم ارزش‌ها و اعتقادات ما زیر سوال برده نشود؟

گرافیست‌های مذهبی ما سعی در تدوین یک سری روش‌های اسلامی برای انجام این نوع کارها کرده‌اند؟ کسی که تولیدکننده است و ممکن است اعتقاد خاصی هم به دین و مذهب نداشته باشد که برایش مهم نیست چطور بخواهد مشتری جلب کند. ظاهرا تعهد افراد صاحب این محصول هم چندان چنگی به دل نمی‌زند که حاضر شده از این راه فروش خود را بالا ببرند. اما آنانی که خود را متعهد می‌پندارند، باید آستین بالا بزنند، بسم الله بگویند، با همتی مضاعف دست به کار شوند. هرچند شاید آرمانی به نظر برسد. اما تمدن اسلامی که ما در جستجوی آنیم مسلما به تبلیغ اسلامی نیز نیازمند است. و من مطمئن هستم که ما می‌توانیم به جایی برسیم که سطح این نوع کارهای گرافیستی‌مان آنچنان بالا رود که دیگر این نوع جذب مشتری را پیش پا افتاده ببینیم.

نباید وقت را هدر داد. باید زودتر دست به کار شد. پیش از آن که شرکت‌ها و تولیدکنندگان دیگر نیز این روش را الگوی خود قرار بدهند و چنین کارهایی همه‌گیر شود.

۹ دیدگاه در “اینبار زنان در بستنی میهن”

  1. نقل قول مویدانه : ” تلاشی کرده‌ایم که زن را برداریم، بتوانیم با عناصر دیگر به همین اندازه جذابیت بیافرینیم تا هم آن تولید کننده بتواند به خواسته‌اش برسد و هم ارزش‌ها و اعتقادات ما زیر سوال برده نشود؟
    …. تمدن اسلامی که ما در جستجوی آنیم مسلما به تبلیغ اسلامی نیز نیازمند است.”
    ////
    آرمانی بودن یک چیز به معنی دست نایافتنی بودنش نیست … باید آرمانی بود تا به آرمان نهایی رسید !

  2. تا زمانی که زنان فکر خودشون نسبت به خودشون رو عوض نکنند هیچ کس بهشون احترام نمیزاره.دولت ما باید از پایه شروع کنه تا فرهنگ رو عوض کنه.ما هم باید خودمون سعی کنیم.خیلی ها چهره هاشون رنگیه و هزار رنگ

  3. به نظر من هیچ چیز نمی تواند به اندازه ی مسائل جنسی ایجاد تحریک کند و زیبایی امتحانات الهی هم به همین است که با ایجاد دو راهی انتخاب ، انسان را در بین انتخاب اشتباه اما پر سود و انتخاب درست اما به ظاهر با سود کمتر در بوته ی آزمایش بگذارد.

  4. سلام
    شاید این واقعا تنها راه تبلیغ اسان باشه
    اما به نظر من این کار از شرکت معتبر و شناخته شده ای مثل میهن انتظار نمیره چرا که دیگه نیازی به معرفی خودش و تبلیغات از این راه نداره
    به هر حال زن هم شده دست اویزی برای افرادی غیر متعهد به ارزش های دینی و انسانی
    باید سعی کرد نقایص کار رو واقعا با تلاشی بیشتر برطرف کرد تا ببینیم دیگه به چه بهانه ای عکس زن در تبلیغات به کار میره

  5. با سلام
    اگر این محصول مال میهنه، پس احتمالا این خانوم هم ایرانی باشن و مسلمون!!!!!!!!!!!
    محصولات آرایشی و بهداشتی ایرانی هم همین‌طوره
    خدا به داد برسه
    نظارتی نیست؟؟؟؟؟؟؟؟
    یا علی

  6. آخه کی میخواین از عصر تحجر بیاین بیرون ؟
    آخه تحریک جنسی دیگه چیه !
    واقعا یا شما بی جنبه اید یا زندگی و دنیا را درست
    درک نکردید

  7. زدی تو خال!!! کاملا حق با شماست.
    بدبختانه به یه سری نمیشه فهموند که خانوم داره ازت سو استفاده میشه!! اگه به جای اون خانوم خوشگله یه آقای سیبیل کلفت بود تو بستنی میخریدی؟
    کی مردم میخوان درک کنن خدا میدونه! ای خدا همه رو به راه راست هدایت کن :)

دیدگاه‌ها بسته شده است.