دختران در نمای بسته

[ms 0]

در حاشیه‌ی وبلاگش این‌طور نوشته: «ذره‌ای علوم دینی و قدری هنر آموختم و اما؛ … درد پیدا نشد آخـــر کــه طبیبــی آیــــد/ عمری از چیست به دنبال دوا درمانیـم».

«مسعود زارعیان»، دانشجوی رشته‌ی تهیه‌کنندگی دانشکده‌ی صداوسیما و محصل درس خارج فقه حوزه است و سینما را به‌طور حرفه‌ای دنبال می‌کند.

مستندِ مشاهده‌گر «یک آسمان انار» اثر این هنرمند، در مرحله‌ی تدوین است که تا مرداد امسال آماده‌ی پخش از شبکه‌ی «شما» خواهد شد. نسخه‌ی ۵۲دقیقه‌ای (سینمایی) آن هم احتمالا توزیع و در جشنواره‌های مختلف شرکت داده می‌شود.

متن پیش رو حاصل گفتگوی کوتاه ما با این هنرمند است.

[ms 3]

چرا موضوع حجاب را برای ساخت مستند انتخاب کردید؟

حجاب از مباحث حساس و «لبه‌ی تیغ» محسوب می‌شود و نزدیک شدن به آن سخت است. ائمه‌ی جماعات، مسئولان و کارشناسان، از وضعیت موجود حجاب ابراز ناراحتی می‌کنند و معتقدند ما از ارزش‌ها فاصله گرفته‌ایم. البته مقوله‌ی حجاب به خیلی قبل‌تر برمی‌گردد. رضاخان و انگلیس تلاش بسیار کردند تا حجاب را نابود کنند.

یعنی مبحث حجاب اهمیت تاریخی دارد؟

حجاب به‌عنوان یک شاخصه‌ی فرهنگی که از زمان مادها مطرح بوده، بعد از ظهور اسلام با یک مقوله‌ی شرعی گره می‌خورد و اهمیت مضاعف پیدا می‌کند؛ یعنی عفت و حیای زنان ایرانی صرفا به اسلام برنمی‌گردد؛ از قبل هم بوده. وقتی [انگلیس به کمک رضاخان] موفق نمی‌شود، نقشه را عوض می‌کند. از مدارس شروع می‌کند. مدارس آمریکایی و مسیحی را تأسیس می‌کند، تا بتواند این سد را بشکند.

چرا دختران مقطع دبیرستان را انتخاب کردید؟

آن‌ها از دبیرستان‌ها شروع کردند. رضاخان وقتی نتوانست حجاب را از سر زنان ایرانی بردارد، تفکراتی را در مدارس و به‌خصوص دبیرستان‌های دخترانه رواج می‌دهد که رو به اباحه‌گری می‌رود؛ چون بین فضای راهنمایی (که کاملا تحت اشراف خانواده است) و فضای دانشگاه (که فرد آزادی خاطر و عمل دارد) است. دبیرستان یک فضای خلأ است که اگر بتوانیم در این خلأ، افراد را خوب توجیه کنیم، می‌توانند با عقیده‌ی محکم وارد دانشگاه و اجتماع شوند و از حجاب خود دفاع و حتی آن را تبلیغ و ترویج کنند.

با تحقیقی که انجام دادم، فهمیدم مقطع دبیرستان می‌تواند در آینده‌ی حجاب زنان و دختران ایرانی مقطع تأثیرگذار و مهمی باشد. به همین دلیل، سه دختر دبیرستانی را به‌عنوان نمونه‌ی آماری انتخاب کردم تا به شخصیت و زندگی‌شان نزدیک شوم و ذهنیت آن‌ها را بررسی کنم و ببینم حجاب در کجای ذهن آن‌ها قرار دارد.

ملاک انتخاب این دختران چه بود؟

این دختران افرادی عادی هستند. مخصوصا می‌خواستم ویژه نباشند که مخاطب بتواند با آن‌ها ارتباط برقرار کند.

[ms 6]

چرا در این مستند به شخصیت و زندگی این سه دختر می‌پردازید؟

وقتی با افرادی مواجه می‌شویم که به ارزش‌های دینی پایبند نیستند (مثلا حجاب را رعایت نمی‌کنند) نباید سریع مُچ‌شان را بگیریم و از طریق گشت ارشاد با ایشان برخورد کنیم. باید بررسی کنیم ببینیم دردشان چیست. شاید دچار فقر فکری یا فرهنگی هستند. شاید شرایط خانوادگی یا اجتماعی‌شان اجازه نمی‌دهد [پوشش کاملی داشته باشند].

من هم در این مستند با همین دغدغه به این سه نفر نزدیک شدم و وضعیت آن‌ها را در مدرسه، اجتماع و خانواده بررسی کردم تا نشان بدهم اتمسفر محیط در این‌که کسی حجاب را انتخاب کند یا بی‌حجابی را، مؤثر است.

منظورتان از «اتمسفر محیط» چیست؟

جامعه، مدرسه، مدیران مدرسه، خانواده‌ها و… . مثلا یکی از مدیران افتخار می‌کند که: «تا چند کیلومتری مدرسه‌ی من پسری وجود ندارد.»! یعنی این نقص و مسئله‌ی فرهنگی را با حذف فیزیکی می‌خواهند حل کنند! که اتفاقا در همین مستند جلوی دوربین ما پسرانی می‌آیند و اتفاقاتی می‌افتد…

می‌گوییم «جوانان ما پاک‌اند»! بله؛ پاک‌اند! اما باید توجیه شوند. در این زمان، جوان با هجوم ابزارهای رسانه‌ای مثل اینترنت، ماهواره، موبایل و… مواجه است، اما ما در این سمت ضعیف عمل کرده‌ایم و به کسی که مورد هجوم این ابزارها و اطلاعات قرار گرفته، هیچ سپری نداده‌ایم تا از داشته‌هایش دفاع کند.

[ms 1]

هدفتان از ساختن این مستند چه بود؟

هدف این است که مخاطب نسبت به اطلاعات قبلی‌اش تجدیدنظر کند. در این مستند می‌خواهم فقط زخم را نشان بدهم. قصد مداوا ندارم. حتی قضاوت نمی‌کنم، تا همه مخاطب من باشند. نمی‌خواستم با نشان دادن رأی خودم، طیفی از مخاطبان را از دست بدهم. می‌خواستم این زخم را نشان بدهم. باید بفهمیم برای این مقطع سنی کاری نکردیم و این بچه‌ها دچار خلأهای جدی هستند.

خواستم در این مستند، وضعیت موجود را نشان بدهم و بگویم «کاری کنید. دارد دیر می‌شود.» قطعا کارهایی شده، ولی فعالیت‌ها به‌صورت جزیره‌ای و بدون الهام هستند. چرا این‌ها تحت یک حمایت کلان و در یک نظام هماهنگ قرار نمی‌گیرند؟

تا الان چه بازخوردهایی در رابطه با این مستند دریافت کرده‌اید؟

خیلی از فیلم‌سازها و کارشناسان این حوزه با من همراه شدند. همه معتقدند که رسانه، مخصوصا تصویر، می‌تواند تأثیرگذار باشد. این‌که هالیوود سالانه میلیارددلاری هزینه می‌کند، برای این است که می‌داند رغبت به «دیدن» بیشتر است. البته در هالیوود علاوه بر بحث فرهنگی، بحث تجاری هم مطرح است.

از وقتی حرف این مستند را زدم، تعداد زیادی کامنت و تقاضا آمد که می‌خواستند تیزر، عکس و قسمت‌هایی از مستند را ببینند. این نشان می‌دهد که علاقه و توجه به این موضوع وجود دارد.

[ms 4]

فکر می‌کنید چقدر این کارها تأثیر داشته باشد؟

مشکل این است که تا بحث کار فرهنگی می‌شود، یک‌دفعه می‌خواهیم همه‌ی خلأها را پر کنیم؛ همه‌ی کمبودها را جبران کنیم. می‌خواهیم زود نتیجه بگیریم. تأثیرها در استمرار و تداوم کارها پیدا می‌شوند.

[ms 7]

دختران همین فیلم، در انتهای پروژه تغییر محسوسی داشتند؟

وقتی راوی فیلم به سپیده [یکی از دخترهای این مستند] می‌گوید: «در این مدتی که با ما بودی، نظرت عوض شده؟»، سپیده می‌گوید: «فهمیدم که اگر چادر سر کنم، از مدرسه تا خانه کسی مزاحمم نمی‌شود.» و وقتی دوستش می‌پرسد: «یعنی تا حالا نمی‌دانستی؟» جواب می‌دهد: «نه! تا حالا این‌طوری نمی‌دانستم!». (چون در مستند جایی پیش می‌آید که سپیده خودش از پسرها سؤال می‌کند.)

می‌توانیم انتظار چنین تغییری را در مخاطبان نیز داشته باشیم؟

قطعا نمی‌خواهم افرادی که حجاب مناسبی ندارند، بعد از دیدن این مستند دنبال چادر بگردند که چادری شوند. مطمئنا آن تغییر زودگذر خواهد بود. کسی که داغ شود، زود سرد می‌شود، اما اگر پخته شود، هیچ‌وقت خام نمی‌شود.

می‌گویند «زندگی و اعمال پدر و مادر، حتی قبل از تولد فرزند روی زندگی او اثر می‌گذارد.»؛ یعنی تربیت فرزند از قبل تولدش شروع می‌شود. چطور می‌توانیم یک جوان ۲۰ساله را که خودش باید الان پدر یا مادر شود، تغییر بدهیم؟

یک نهال تازه‌ی یاس را می‌توانیم بگذاریم روی دیوار رشد کند یا به‌سمت پنجره بچرخانیم؛ چون هنوز شاخه‌هایش نرم و انعطاف‌پذیر است، اما وقتی زمان می‌گذرد، شاخه‌اش محکم می‌شود. ‌آن‌وقت اگر بخواهیم جابه‌جایش کنیم، باید بشکنیم‌اش.

[ms 5]

به همین دلیل، مقطع دبیرستان را انتخاب کردم، چون سنی است که هنوز بچه‌ها محکم نشده‌اند. البته در همین مستند دختری هست که به حجاب اعتقاد دارد، اما پدرش اجازه نمی‌دهد پوشش موردعلاقه‌اش را داشته باشد.

البته ما هم امروز شخصیت دختران جامعه‌مان را می‌شکنیم. دختری که گشت ارشاد او را می‌گیرد، تا امروز با حجاب مشکل داشت، از امروز با نظام و دین و آیین و همه‌چیز مشکل پیدا می‌کند!

[ms 2]

برای تولید این مستند چقدر کار پژوهشی انجام دادید؟ از چه کارشناس‌هایی بهره بردید؟

مقوله‌ی حجاب را از نظر تاریخی، شرعی (فقهی) و روان‌شناسی بررسی کردم. نظر علما و مراجع، کارشناسان، جامعه‌شناسان، سیاستمداران و اهالی فرهنگ را هم مطالعه کردم، اما اگر کارشناس وارد این فیلم می‌شد، غرض، هدف و رویکرد آشکار می‌شد و جنبه‌ی نصیحت‌گونه و کلیشه‌ای پیدا می‌کرد؛ درحالی‌که نمی‌خواستم با قضاوت جلو بروم یا حتی زیرپوستی بگویم که «حجاب خوب است»! خود فیلم به این سمت می‌رود.

چه مشکلاتی برای تولید این مستند داشتید؟

حمایت معنوی کم بود. مسئولان مدارس مانع نزدیک شدن ما به دختران می‌شدند؛ که البته من از این ممانعت و حالت «قرنطینه» استفاده‌ی نمادین کردم برای این‌که نشان دهم همیشه این گروه سنی را دور نگه داشته‌ایم، بدون این‌که به آن‌ها خوراک [فکری] بدهیم یا برنامه‌ای برایشان بریزیم. با وجود کلی نامه‌نگاری و طی مراحل قانونی، پیش می‌آمد که برای ورود به مدرسه ساعت‌ها معطل می‌شدیم!

فکر نمی‌کنید به‌خاطر پرداختن به این بحث، در عرصه‌ی هنر مهجور شوید؟

بیش‌تر کارگردانانی که درمورد این کار با ایشان صحبت کردم، می‌گفتند: «این کار را نکن. اگر کردی، منتظر عواقبش هم باش.» خیلی‌هایشان می‌گفتند: «چون حجاب یک امر حکومتی است و اختیار در آن راه ندارد، نمی‌توان درموردش صحبت کرد.» اما من حرفم را می‌زنم. می‌دانم خیلی هم برایم هزینه دارد. من یک هنرمند مستندساز هستم. نمی‌توانم مماشات کنم. اگر سکوت کنیم، هرگز پیشرو نخواهیم بود.

چرا فضای غیرکلیشه‌ای مستند «یک آسمان انار» را کم‌تر در آثار هنرمندان مذهبی می‌بینیم؟

متأسفانه عموما نگاه‌ها به ابزارهای تبلیغاتی، نگاه روشنی نیست. خیلی وقت‌ها ما متدین‌ها دچار اشتباه یا عجله می‌شویم. می‌خواهیم در این فرصتی که به‌دست آورده‌ایم، سریع یک کاری بکنیم. می‌گوییم «ما باید آرمان‌های امام و رهبر و انقلاب را محقق کنیم.»! یک «یا حسین» بزرگ می‌چسبانیم به کارها! جوزده می‌شویم. به همین دلیل کارهای ظاهرا متعهد و دین‌مدار، گاهی کارهایی سطحی و کم‌عمق می‌شوند؛ درحالی‌که باید تأثیرگذار باشند.

نقطه‌ضعف این‌گونه آثار در جذب مخاطب چیست؟

ما سریع دامنه‌ی مخاطبانمان را مشخص می‌کنیم؛ مثلا افرادی که زمینه‌ی مذهبی دارند، می‌شوند مخاطب ما. آن جوانی که به سینما یا یک حوزه‌ی هنری خاص علاقه دارد و شاید هیچ‌وقت با او مواجه نشویم، هرگز مخاطب ما نمی‌شود. گاهی هم می‌رویم روی اعصاب یک عده! مثلا در یک کار فرهنگی، تا جای ممکن افرادی را که موهایشان را سیخ‌سیخی درست می‌کنند، تخریب می‌کنیم.

[ms 10]

چرا هنرمندان مذهبی کم‌تر به چنین مخاطب‎هایی نزدیک می‌شوند و جذبشان می‌کنند؟

تا می‌خواهیم کمی به مخاطبی که همیشه از ما دور است نزدیک شویم، سریع به ما برچسب می‌زنند که: «تو ضد ولایت فقیه هستی! ضدانقلابی! سبز هستی!» خیلی که لطف کنند، می‌گویند: «انقلابی بی‌بصیرت هستی.»! باید یک کیف مدرک داشته باشیم که خودمان، مطالعات و کارهایمان را اثبات کنیم.

آقای شهاب مرادی می‌گفتند: «شما طلبه‌ها باید به میدان بیایید. باید خلأها را پر کنید. شماها چرا فریادتان بلند نمی‌شود؟ چرا از بین ائمه‌ی جماعات، نهایتا ۳ نفر باید نسبت به بعضی جریانات انتقاد کنند؟» گفتم: «واقعا این‌قدر که شما می‌گویید راحت نیست!»

واقعا فضای گفتمان ما آن‌قدر که می‌گویند، فضای آزادی نیست! عده‌ای که نفوذ، لابی یا برگ برنده‌ای دارند، می‌توانند حرفشان را بزنند. بقیه زود انگ می‌خورند. حتی در همین فضای حوزه‌ی علمیه بسیار محدودیم و حرف زدن برایمان سخت است. باز هم خدا را شکر می‌کنیم تدابیری که رهبری دارند، فضا را کمی باز می‌کند تا بتوانیم حرفمان را بزنیم.

[ms 9]

چطور می‌توانیم به این طیف از مخاطبان نزدیک شویم؟

ما بعد از انقلاب سه فرصت خیلی بزرگ داشتیم: آموزش و پرورش، صداوسیما و حوزه‌های علمیه. اما فضای حاضر نشان می‌دهد از این ظرفیت‌ها به قدر کافی کمک نگرفته‌ایم و خیلی از فرصت‌ها را از دست داده‌ایم.

من فکر می‌کنم با این میزان حمایت به هیچ‌جا نمی‌رسیم. همین اواخر من چند تا تئاتر دیدم، که بیش‌ترشان جنسی و بسیار صریح بود (نه در لفافه)! یعنی ذائقه‌ها این‌طور شده. به این امید که راهی باز کنم تا حرف از خدا و دین و آرمان‌ها بزنم، وارد این فضا می‌شوم. بعد می‌بینم تحقیقات حوزه پرونده‌ام را به جریان انداخته و می‌پرسد: «شما دیروز ساعت ۵ بعدازظهر کجای این عالم بودید؟»

تئاتر را تعمیم بدهید به فعالیت‌هایی مثل نقد فیلم، برگزاری جشنواره، چاپ کتاب و… . باید پشتیبانی صورت بگیرد.

[ms 8]

این پشتیبانی چگونه باید باشد؟

به نظرم باید حداقل به کسانی که برادری‌شان را ثابت کرده‌اند، فضای بیش‌تری داده شود تا عواقب صحبت‌هایی که می‌کنند، کم‌تر شود. کسی که قرار است به‌عنوان دیده‌بان فرهنگی تأثیرگذار باشد و زودتر از دیگران درد را بفهمد، باید گاهی عادت‌شکنی کند؛ باید خلاف جریان آب حرکت کند.

این افراد که جان و حیثیت و آبرویشان را کف دست می‌گیرند، مثل تخریبچی به دل دشمن زده‌اند. هر لحظه ممکن است از بین بروند. اگر نیروهای خودی با بیسیم هدایت‌شان نکنند، وسط میدان مین می‌مانند! نه راهِ پس دارند، نه راهِ پیش. نه باید به دشمن پناه ببرند، نه می‌توانند برگردند. باید کشته شوند!

۴۰ دیدگاه در “دختران در نمای بسته”

  1. واقعا از این هنرمند خوب کشورم متشکرم.
    خوب دغدغه شناسی کرده و خوب هم وارد عمل شده. امیدوارم اثرش همین قدر و حتی خیلی بیشتر قابل ستودن باشد.
    به امید پرورش هر چه بیشتر این افراد

  2. چادر داشته باشید تا کسی مزاحمتان نشود اوج استدلال شما ها

  3. مهدای گرامی؛

    من که بخش‌هایی از مستند رو دیدم واقعا خوشم اومد. ان‌شاءالله زمان دقیق پخشش رو بهمون اطلاع بدن که استفاده کنیم.

  4. آقای روزبه؛

    دقت نفرمودید. این جمله رو سپیده در مستند میگه. بر اساس تجربه‌ای که کسب کرده!

  5. آفرین به خانم فرقانی و آفرین به چارقد که مثل همیشه اینقدر بی مهابا مطالبی اینگونه را منتشر می کند.
    برای این مستندساز حوزوی هم آرزوی موفقیت دارم حقا که افرادی مثل ایشان به اندازه انگشتان یک دست هم نیست…

  6. خانم حسینی عزیز، لطف دارید.

    واقعا تعداد چنین هنرمندانی خیلی کمه. ما هم براشون آرزوی موفقیت لحظه‌افزون داریم.

  7. خدا قوت میگم به سازنده متعهد این مستند.
    تو هر کاری که بتونی اسمشو کار فرهنگی بذاری باید آبروتو اول از همه بذاری کف دستت و بعد جلو بری.
    خود من هم کم برام پیش نیومده این اتفاق.
    ولی فقط یه چیز آرومم میکنه و اونم این که امام حسین(ع) جونشو، فرزندانش رو، دارایی اش رو، اموالش رو و از همه مهمتر آبروی ظاهری اش رو پای دین و پای قیامش گذاشت و مگه نمیگن که «کل یوم عاشورا و کل ارض کرب و بلا» پس ما هم تو این راه کم نمیاریم و انشاالله با انگیزه به کارمون ادامه میدیم.
    یا علی

  8. مینا خانم یعنی دیگران از این استدلال استفاده نمیکند؟

  9. جناب «.»؛

    امیدوارم شما هم مثل این هنرمند عزیز، با شجاعت به کار فرهنگی‌تون ادامه بدید. اجرتون هم که قطعا پیش خدا محفوظه.

    یا علی.

  10. آقای روزبه؛

    به نظرم اگه کسی با توجه به تجربه‌ش این استدلال رو داشته باشه، هیچ اشکالی نداره.

    البته فرقانی هستم!

  11. با سلام
    و عرض تبریک به مناسبت ماه مبارک رمضان
    ممنون از این مطلب خوبتون
    من این مستند رو ندیدم و برام جالبه این مطلب ! واقعا همینطوره در دبیرستان خلا وجود داره !
    همه ما این دوران رو گذراندیم و نباید انکار کنیم !!
    باید هرکدوم در جایگاه خودمون به ایم مسئله بپردازیم .
    ماجرای این شخصیت که به حجاب علاقه داره ولی پدرشون مخالفت میکنه در جامعه ما کم نیستن !!!
    سراغ دارم خانواده های اینچنینی رو !!!
    واقعا این دخترها نیازمند منبع همایتی از نظر علمی و اطلاعات قوی دینی و اجتماعی هستن ! و افسردگی حاصل از سرخوردگی باعث میشه این دختران در همون مقتع بمونن !!!!!!!!!!!!
    یامون باشه که خیلی از این دخترها فقط دنبال حجاب نیستند ! بلکه به دنبال ادامه بقیه آرمانهای اسلامی هستند اما چون حامی ندارند ، در همون قدم اول میمانند !!
    و چون مثل پسرا آزادی ندارند ، یا تسلیم خواست خانواده میشن که باعث سرخوردگیشون میشه !!!!!!!!!!
    یا در همون مرحله می ایستند و گاهی هجوم خانواده باعث ایجاد برخوردهائی میشه که هیچ یک اونها رو نمیخوان اما پیش میاد و باعث افسردگی و حتی در مواردی باعث ترد از اجتماع خانوادگی میشه و در مواردی از محدودیت بیشتری از طرف خانواده هاشون بهره مند میشن !! (از بیان نظر گرفته حتی محدودیتهای مالی !!)

    ممنون میشم که نظرم رو به این هنرمند عزیز برسونید شاید بتونن چاره ای برای این دسته از دختران عزیز که کم هم نیستند ، بیندیشند !

    با سپاس و خسته نباشید به همه تلاشگران این عرصه
    التماس دعا

  12. عرض سلام خدمت جناب «دهیاوش» گرامی و تبریک؛

    این مستند هنوز پخش نشده. سعی می‌کنم (در صورت اطلاع پیدا کردن) زمان پخشش رو زیر همین مطلب بنویسم تا دوستانی که دوست دارن ببینش.

    از ایشون دعوت خواهم کرد برای مطالعه‌ی نظرات این گفتگو تشریف بیارن و خودشون بخونن نظر شما رو.

    سربلند باشید.

  13. سلام
    ماهم از اسم فیلم و خود فیلم و کارگردانش حمایت میکنیم و مشتاق دیدن یک آسمان انار هستیم-
    و همیشه آرزوی موفقیت برای این کارگردان داریم
    http://shahid-karbala.blogfa.com/

  14. سلام «راه شهید» و «شیعه»؛

    ما نیز هم.

    سربلند باشید.

  15. مینا جون سلام خیلی خوب و بی نظیر بود
    وفقط میتونم آرزوی موفقیت روزافزون برای آقای زارعیان و افرادی شبیه ایشون داشته باشم.

  16. باسلام
    انشالله ایشان و همه هنرمندان متعهد موفق بشن…
    به امید روزی که شاهد پیشرفت روزافزون هنر متعهد دینی باشیم…

  17. سلام مریم خانوم؛

    هنر متعهد دینی که یه جور تازه با آدم حرف بزنه… مردم از کلیشه‌ها خسته‌اند.

    سربلند باشید.

  18. واقعا چرا از مستندسازانی که می خواهند حرف دین و آیین بزنند پشتیبانی نمی کنیم؟!!!!
    اما هزاران تومان خرج مباحث بیهوده و بی نتیجه در این مملکت می شود!
    واقعا متاسفم
    کی و کجا می خواهند پاسخگوی این همه درد باشند؟

  19. چادر سر کردن فقط برای مصونیت هست مگه؟! ، متاسفانه در اکثر جاها بیشتر مصونیت این موضوع گفته میشه تا جنبه های دیگه این موضوع ، حجاب و عفاف و پوشش کامل علاوه بر مصونیت ، اجرای احکام الهی و عمل به دستورات خداوند هم هست ، همه ما میدانیم که خداوند هر چه را که ملزم کرده تا انسانها به ان دستورات الهی عمل کنند به نفع انسانهاست ، حجاب و عفاف نیز یکی از این احکام اسلامی است که با رعایت کردن هر چه بیشتر و بهتر ان ، درک و فهم هر چه بیشتر در رابطه با این موضوع ، معتقد بودن و پایبند بودن به ان ، باعث رشد معنوی ، اخلاقی و هر چه بیشتر نزدیک تر شدن به خداوند نیز میشود ، در واقع رعایت حجاب و عفاف ( که برترین حجاب به خاطر پوشش کاملی که دارد چادر مشکی است ) جزئی از دین داری است ، یعنی یک فرد مومن و متدین و با خدا ، قطعا به مسئله حجاب و عفاف نیز در کنار عمل به دیگر احکام اسلامی ، اهمیت زیادی برای رعایت حجاب و عفاف و پوشش کامل قائل است ، در پایان این مسئله را باید ذکر کنم که در بحث پوشش همانگونه که خانم ها وظایفی دارند ، اقایان هم در بحث پوشش نباید لباس های نامتعارف بپوشند ، یعنی در موضوع پوشش هم خانم ها وظایفی دارند و هم اقایان ، همانگونه که در کنترل نگاه خداوند در سوره نور خطاب به مردان و زنان فرموده است که نگاه خود را حفظ کنند

  20. آقای «سعید»؛

    دوستان فقط بلدند از فوتبال حمایت کنند! من که نمی‌گذرم از این ارقام!

    ایشالا خدا یه عقلی به سرانش بده.

  21. آقای «علی»؛

    کسی نگفت حجاب فقط برای مصونیته. صحبت شما هم متینه.

    سربلند باشید.

  22. من مستند ندیدم و اینکه همه میکن خوبه بس حتما خوبه نه این نظر ندارم فقط میکم فیلم مستند یا هرجیزی برای اینکه بتونه تاثیر کذار باشه اکه واقعی باشه بدور شعار باشه وابسته به سازمانی نباشه و هدف معنوی داشته باشه حتمی تاثیر خودش میذاره

  23. جناب «نفس»؛

    غیرشعاری بودن رو قبول دارم، ولی اینکه وابسته به سازمانی باشه یا نه، چه تأثیر داره یعنی؟

  24. سلام…
    به یک دیالوگ از فیلم قبل از انقلاب اشاره می کنم…
    پدر با دیدن وضعیت نابهنجار زندگی دخترانش سر تاسف تکان می دهد…
    پدر : زمان ما کشف حجاب شد! اما جوونا انقدر هرزه نبودند!!!

    فکر کنید همه به حجاب و عفت اعتقاد دارند اما با گذاشتن کلاه شرعی و بی تفاوتی باعث بروز ناهنجاری در جامعه می شوند! یک جامعه اسلامی! و متاسفانه همه اینها از بی قیدی مردان نشات می گیرد…

  25. سلام.

    …!

    البته «همه اینها» از بی‌قیدی مردان نشأت نمی‌گیره به نظرم. پدر و برادر و همسر، تا یه جایی می‌تونن تأثیرگذار باشن. قسمت اعظمش به خود خانم بستگی داره که تا چه حد رعایت کنه…

  26. خیلی نا امید هستید جناب روزبه… پایان شب سیه سپید است!

  27. من خودم از یه زمانی به بعد با حجاب شدم
    و این چیزا هیچ کمکی نکرد
    من نمیفهمم، چه اصراریه همه با حجاب باشن؟
    اول همه باید باشعور باشن
    من دبیرستانیم
    فرزانگان ۱ تهرانم صرفا جهت اطلاع
    حجاب خوبه بله
    ولی دقیقن آدمایی که باحجابن یا با حجابن اکثرا عصبی ترین، پرخاشگر ترین، بد اخلاق ترین و تند مزاج ترین آدمای مدرسه رو تشکیل میدن
    و دلیل با حجاب بودنشون تقریبا همه خیلی مذهبی بودن خانواده هاشونه
    اون یه نفریم که نیست میخواد سهمیه بسیج واسه کنکور بگیره!
    اون دوتای دیگه هم به جرئت میتونم بگم بچه گانه ترین افار رو کل زمینو دارن!
    ۳ نفر هستن که اینجوری نیستن و خوبن!
    آدمایی که خانوادتن هیچ اعتقادی به مذهب ندارن، نمیگم همشون، نه
    ولی بهترین آدمایی که من باهاشون آشنا شدم از این دستن
    حجاب واقعا خوبه، کسی منکرش نیست
    ولی انقدر مسائل دیگه هست که باید ببینیمش که حجاب پیشش هیچه!
    چرا مثلا نمیاین برای مطالعه مستند بسازین؟
    یا سرگرمی های جوان ها و نوجوان ها؟
    اصلن همه بی حجاب بی حجاب باشن
    اگه از داخل آدمای پری باشن واقعا مشکلی پیش نمیاد!
    من نمیدونم، ولی به نظر من که یه دختر دبیرستانیم
    و احتمالا باید یکی از مخاطب های اصلی شما باشم، کارتون شایان تقدره، ولی …

  28. کلاغ جان، برای اینکه بدونی چه اصراریه همه با حجاب باشن، یه کم قرآن بخون.

    نمی‌دونم چه جوری متوجه شدی «افراد باحجاب دقیقا پرخاش‌گرترین و …ترین آدمای مدرسه هستن»، ولی فکر نمی‌کنم تندمزاجی یا بداخلاقی به نوع پوشش افراد بستگی مستقیم داشته باشه. مثلا دور و بر خودم افراد باحجاب و بسیار خوش‌اخلاقی می‌بینم.

    در مورد حجاب کم‌کاری شده. آثارش الان توی جامعه مشهوده…

    راستی کتاب «به دخترم»، نوشته‌ی ابوالفضل اقبالی، انتشارات تلاوت آرامش، رو بخونی بد نیست. جواب خیلی از مسائلی که گفتی اونجا هست.

    سربلند باشی.

  29. جناب روزبه منم امیدوارم دختران‌مون به سطحی از معرفت برسند که با اختیار خودشون حجاب رو انتخاب کنند.

  30. سلام به تمامی دوستان
    با توجه به توضیحاتی که در مورد این مستند داده شد.من از این مستند خوشم اومد چون این طور که گفته شده زیاد شعاری نیست و همون اول سراغ مسئله ی اصلی نرفته و شاید بهتر باشه بگم اصلا مسئله ای طرح نکرده که بخواد اونو حل کنه و این جور مستند ها رو هر کس طبق عقیده ی خودش و بدون اجبار می تونه ببینه و در موردش فکر کنه.این جوری تاثیر بهتری داره.
    می خواستم بگم که منم در دبیرستان فرزانگان (قم) درس می خونم. اما وضعیت این طور که دوستمون در بالا گفتن نیست.(البته شاید در مدرسه ی اون ها ای طور باشه.چون به هر حال اونجا تهرانه ولی مدرسه ی من در قم).
    مدرسمون چون تعداد زیادی استاد مرد داره مسلما حجاب بهتری می طلبه. ولی این موضوع اصلا اجباری نیست .مثلا تو زنگ تفریح ها چه در سالن و چه در حیاط مدرسه اکثرا چادر می پوشند. البته خودم هم. ولی کسی نمی گه که چرا بقیه نمی پوشن.
    ولی جالب تر اینه که در مدرسه اونایی که درسشون بهتره حجاب بهتری دارن و اخلاقی بسیار عالی. طوری که وقتی توی مدرسه راه میرن مدام باید جواب سلام بدن چون با همه دوست هستند.
    اینا رو بیان کردم واسه این که بگم بر خلاف اون چیزی که صدا و سیمای ما القا کرده همه ی افراد با حجاب بد اخلاق و بدبخت و فقیر و بی کس نیستند.
    به نظرم بزرگترین مشکل الان صدا و سیما هست. چون اگه دقت کنید توی همه ی فیلم ها بدبخت ترین افراد رو با چادر نشون می دن. یا مثلا وقتی می خوان بگن که الان این شخصیت (حتی اگه تو کل فیلم چادری نباشه) دچار مشکل و گرفتاری شده نشون می دن که با چادر رفته به یک مسجد یا امام زاده . یا مثلا مجلس ها ی زنونه ای رو نشون می ده که یه عالمه زن با چادر نشستن و به صورت خیلی کلیشه ای دعا می کنن و بعد شروع به غیبت می کنن. در حالی که می تونستن بدون چادر باشن چون هیچ مردی توی مراسمشون نیست.
    شاید بگید اینا تاثیری نداره اما مصیبت ما همینه که توی تلوزیون جمهوری اسلامی این جوری تو سری می خوریم. و این مسئله بر خلاف ضاهر ساده تاثیر عمیقی در ذهن همه می ذاره. البته فکر نکنم کسی باشه که به این مسائل رسیدگی کنه.
    در ضمن هروقت که حرفی از حجاب زده می شه فقط به مصونیت پرداخته می شه در حالی که واقعیت اینه که به غیر از این اصل حجاب دستور الهی هست و نباید با اون مخالفت کرد.

    در آخر می خوام بگم که هر نقدی به این مطلب رو می پذیرم.
    با تشکر

  31. با سلام
    ۱با اینکه این مستند رو ندیدم اما موضوع وکیس ها از نوع انتخاب و تنوعی که دارند میبایست جالب وکار تاپیکی بوده باشه اما امیدوارم شخصیت سازی نکرده باشند که در غیر این صورت کل کار عملا میره رو هوا
    ۲همونطور که گفتم کار کار موضوع منی است و قابل توجه انشا الله موجب خورسندی حضرت صاحب الامر نیز گردند وخدا وند اجر احسن بهشون عطا کنه
    ۳ضمن حمایت از پاسخ های محکم وقاطع خوتهر گرامی خانم فرقانی به اظهارات روزبه که به طور هدفمند و مقاصد سوء به درج مطالب خلاف واقع استمرار میکنند در اینجا لازم میبینم که با تذکری جدی به این دوست گرامی اقای روزبه یاد آور بشم که کمی مطالعه خودشون رو افزایش بدن وتنها در میادین شهر با مناظر جامعه حکم ندهند چون تنها به جمعیت در حال قدم زدن جامعه نمیگن و برای مقایسه جامعه اماری بزرگتری رو ملاک قرار بدن تا به نتیجه واقع گرایانه ای برسند و شرایط رو با توجه به امکانات بسنجند همچنین نگاهی هم به غرب بندازند و ببینند که با همه این قوانیم منع حجاب در غرب چه سیل عظیمی از جوانان غربی به حجاب روی می اورن
    ودر پایان شایسته می بینم که این سایت رو به دوستان عزیز معرفی کنم شاید خوشتون بیاد
    http://khaterechador.blogfa.com/

  32. سلام من در واقع مهمانم نظراتو که میخوندم خیلی دوست داشتم بدونم کسی که با عنوان کلاغ نظر داده چرا اینجوری فکرمیکنه و روزبه چرا میگه که کار حجاب تمومه.از این دو نفر خواهش میکنم یکم بیشتر توضیح بدن.
    تشکر

  33. خیلی دوست دارم این مستند رو ببینم هر چند آخرشم نفهمیدم هدف از ساختش چی بوده چون احساس می کنم توضیح واضحاته

    کاش توش صحبت می شد از کسانی که بد حجاب بودن و محجبه شدن و برعکسش و چی شده که به این نتایج رسیدن

    به شرطی که نتیجه گیری نمی کردن

    هههه یه مستند خیالی ساختم

    مرسی خانم فرقانی عزیز بابت گزارشت

  34. سلام
    من هم توضیحاته شمارو راجعبه مستند خوندم هم نظراتو
    کلاغ عزیز
    من یه دختره چادریم فوق العاده اروم اصلا پرخاشگر و عصبی نیستم به اصرار کسی چادر سر نکردم اصلا خشک مذهبی نیستم .چادرو دوست دارم وواسش احترام قائلم
    اهل بسیج نیستم که واسه کنکور سهمیه بگیرم خانواده جانبازو ….نیستم
    فقط یه دختر ایرانیم که جدا از مذهب و دینمو شیعه بودم پندار نیک و کردار نیک سرلوحه کارمه
    هنرمندم موسیقی کار میکنم نقاشی میکشی لباس سنتی میدوزم خانوم مهندسم ولی این کارم هیچ ربطی به چادرم نداره
    در ضمن افتخار میکنم که با پوشش چادر میتونم همه این کاراو بکنم واصلا برام مهدودیت نیاورده وبرعکس فوق العاده روی ارتباط اقایون باهام تاثیر داره چون باور دارم بهترین ارتباطا روی پایه احترامو محبت ساخته میشه وهرگز بی حجابی و بد حجابی موفقیت و خوشبختی نمیاره
    ممنون مینا جان
    خسته نباشید

  35. من هم یه دختر چادریم
    خانوادم مذهبین ولی هیچوقت منو مجبور به حجاب نکردن خودم انتخاب کردم
    اصلا هم عصبی نیستم با بقیه هم روابط خوبی دارم
    و حجابم خیلی باعث شده مخصوصا اقایون با من با احترام برخورد کنن توی دانشگاه و حتی توی فامیل و اشنا به عینه میبینم رفتار اقایون رو با خانومایی که حجاب درستی ندارن چقدر نازیباست…..

دیدگاه‌ها بسته شده است.